W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Tłumacz języka migowego online 

Urząd Miasta Świnoujście
ul. Wojska Polskiego 1/5
72-600 Świnoujście
tel. (91) 321 31 93
fax  (91) 321 59 95    email: soi@um.swinoujscie.pl

Wykaz telefonów Urzędu Miasta Świnoujście

Adres ePuap, numer adresu PEF oraz NIP i REGON   

Wykaz kont Gminy Miasto Świnoujście

Lista jednostek nieodpłatnego wsparcia i poradnictwa

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Alkohol
Komórka odpowiedzialna Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej

Miejsce złożenia dokumentów: Urząd Miasta Świnoujście, Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej

ul. Wojska Polskiego ½ pok. 207 tel. 91 327 85 86

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę: Podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Godziny przyjmowania klientów: od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 15.00.

Uwagi:

zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na okres 10 lat, jednorazowe zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na okres do 2 dni, wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych; Przedsiębiorcom, których działalność polega na na dostarczaniu żywności na imprezy zamknięte organizowane w czasie i miejscu wyznaczonym przez klienta, w oparciu o zawartą z nim umowę, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na okres do 2 lat (zezwolenia kateringowe).

Przedsiębiorca, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim (w stałych punktach sprzedaży oraz w oparciu o zezwolenia kateringowe), obowiązany jest do złożenia, do dnia 31 stycznia każdego roku, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży brutto ( z uwzględnieniem VAT i podatku akcyzowego) poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w roku poprzednim.

W przypadku niedopełnienia tego obowiązku, przedsiębiorca ma możliwość dokonania opisywanej czynności w dodatkowym 30 dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty w wysokości określonej szczegółowo w przepisie art. 18 ust. 12a ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych jest zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.

Opłaty:

- za zezwolenie do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa 525,00 zł (dot. przedsiębiorców rozpoczynających sprzedaż alkoholu oraz przedsiębiorców, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży nie wyższą niż 37 500,00 zł);

- za zezwolenie powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyj. piwa) 525,00 zł (dot. przedsiębiorców rozpoczynających sprzedaż alkoholu oraz przedsiębiorców, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży  nie wyższą niż 37 500,00 zł);

- za zezwolenie powyżej 18% zawartości alkoholu 2100,00 zł (dot. przedsiębiorców rozpoczynających sprzedaż alkoholu oraz przedsiębiorców, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży nie wyższą niż 77 000,00 zł).

W roku otrzymania zezwolenia i utraty jego ważności opłatę wnosi się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.

Przedsiębiorca wnosi opłatę na rachunek bankowy albo w punkcie obsługi bankowej w 3 równych ratach, za korzystanie z zezwolenia w terminach do 31 stycznia, 31 maja, 30 września każdego roku.

W przypadku niedopełnienia obowiązku wniesienia opłaty w należnej wysokości w ustawowym terminie, przedsiębiorca ma możliwość dokonania tej czynności w dodatkowym 30 dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty w wysokości określonej szczegółowo w przepisie art. 18 ust. 12b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Skutkiem dokonania nieterminowej lub w nienależnej wysokości opłaty jest wygaśnięcie zezwolenia.

Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z powodu niedokonania opłaty w należnej wysokości w ustawowym terminie, może złożyć wniosek o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

Opłata za jednorazowe zezwolenie wynosi:

- sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa; 43,75 zł;

- sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) 43,75 zł;

- sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 18% zawartości alkoholu 175,00 zł.

 

Termin i sposób załatwienia sprawy:

- wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – do miesiąca

- wydanie zezwolenia jednorazowego na sprzedaż napojów alkoholowych – ok. 14 dni

- wydanie zezwolenia kateringowego – ok. 14 dni

Tryb odwoławczy:

Od decyzji organu zezwalającego stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie, w terminie 14 dni od jej doręczenia, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście.

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r. poz. 2151);
- uchwała Nr XXXII/271/2004 Rady Miasta Świnoujścia z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyj. piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Świnoujścia (ze zm.) Wymagane wnioski i dokumenty;
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.  Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.).

Wymagane wnioski i dokumenty:

Do wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu należy dołączyć następujące dokumenty (oryginały dokumentów do wglądu):

- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;

- zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;

- decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2023 r. poz. 1448).

Załączniki

Powiadom znajomego