W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Tłumacz języka migowego online 

Urząd Miasta Świnoujście
ul. Wojska Polskiego 1/5
72-600 Świnoujście
tel. (91) 321 31 93
fax  (91) 321 59 95    email: soi@um.swinoujscie.pl

Wykaz telefonów Urzędu Miasta Świnoujście

Adres ePuap, numer adresu PEF oraz NIP i REGON   

Wykaz kont Gminy Miasto Świnoujście

Lista jednostek nieodpłatnego wsparcia i poradnictwa

Wpisanie do Centralnego Rejestru Wyborców

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Inne
Komórka odpowiedzialna Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277 ze zm.)

I. KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM: 

WPISANIE DO CENTRALNEGO REJESTRU WYBORCÓW część A

Wyborca stale zamieszkały lub nigdzie niezamieszkały ale stale przebywający na terenie gminy bez zameldowania na pobyt stały lub wyborca stale zamieszkały na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres jego zameldowania na pobyt stały na obszarze tej gminy na własny wniosek wniesiony pisemnie do urzędu gminy zostanie umieszczony w Centralnym Rejestrze Wyborców właściwym dla wskazanego miejsca zamieszkania lub przebywania.

WPISANIE DO CENTRALNEGO REJESTRU WYBORCÓW część B

Wyborca - obywatel Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi oraz dane obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, uprawnionych do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej.
 
II. WYMAGANE DOKUMENTY:

• Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania,
• Dokument stwierdzający tożsamość - do wglądu,
• Dokumenty potwierdzające stałe zamieszkiwanie pod danym adresem w Świnoujściu, mogą to być np.:
         - oświadczenie właściciela lokalu,
         - umowa najmu/użyczenia lokalu,
         - jeśli płacisz podatki w Świnoujściu – pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym (pieczątka wpływu do US lub potwierdzenie nadania na poczcie lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) - jeśli złożyłeś PIT przez Internet),
         - rachunek za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) wystawiony na Twoje dane i adres lokalu w Świnoujściu, w którym mieszkasz,
         - umowa na media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu w Świnoujściu, w którym mieszkasz,
         - umowa lub rachunek na usługę nie związaną bezpośrednio z lokalem np. abonament na telefon komórkowy, zawierający Twoje dane oraz adres lokalu w Świnoujściu, w którym mieszkasz,
         - jeśli jesteś właścicielem lokalu, ale nie jesteś w nim zameldowany możesz przedstawić akt własności – jeśli jest to lokal spółdzielczy własnościowy lub gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej lub też gdy trwa postępowanie o wpis do Rejestru Ksiąg Wieczystych.

Prezydent Miasta Świnoujście przed wydaniem decyzji jest zobowiązany sprawdzić czy wnioskodawca spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze Świnoujścia.

III JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:

Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego pok. 7
tel. 91 321 28 65

IV OPŁATY

Czynności nie podlegają opłacie skarbowej.

V TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

W ciągu 5 dni wydana zostaje decyzja o wpisaniu bądź odmowie wpisania do Centralnego Rejestru Wyborców.

VI TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego za pośrednictwem tut. Urzędu, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.

Każdy może wnieść do prezydenta miasta reklamację na nieprawidłowości w rejestrze wyborców pisemnie lub ustnie do protokołu.

Na decyzję nie uwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie z rejestru wnoszący reklamację bądź osoba skreślona z rejestru może wnieść, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji, skargę za pośrednictwem tut. Urzędu do właściwego miejscowo sądu rejonowego. 

VII UWAGI:

Dopisanie do Centralnego Rejestru Wyborców dotyczy tylko osób na stałe zamieszkałych na terenie Miasta Świnoujście, które nie są zameldowane na pobyt stały. Decyzję o wpisaniu do rejestru można wydać w sytuacji, kiedy zostanie udowodnione, że dana osoba na stałe zamieszkuje po określonym adresem. To do wnioskodawcy należy udokumentowanie tego faktu poprzez przedłożenie dokumentów potwierdzających stały pobyt po wskazanym adresem tj. dokumentu najmu lub własności itd., a także oświadczeń o stałym zamieszkaniu przez osoby wspólnie zamieszkujące w tym lokalu lub sąsiadów. Stałe zamieszkanie i związanie ze Świnoujście można również wykazać poprzez przedłożenie umowy o pracę lub zaświadczenia o zatrudnieniu lub ewentualnie przez przedłożenie oświadczeń z organizacji społecznych, stowarzyszeń itp.

Wyborca nigdzie nie zamieszkały, przebywający stale na obszarze gminy może zostać wpisany do Centralnego Rejestru Wyborców (ujęty w stałym obwodzie głosowania), jeżeli złoży w tej sprawie wniosek w urzędzie gminy. We wniosku wskazują adres, pod którym będzie możliwe skontaktowanie się z nimi przez pracowników urzędu gminy.

Osoba ubiegająca się o wpisanie do Centralnego Rejestru Wyborców będąca zameldowana na pobyt czasowy jest zobowiązana do wyjaśnienia rozbieżności pomiędzy zadeklarowanym w zgłoszeniu meldunkowym pobytem czasowym, a  deklarowanym we wniosku o wpisanie do Centralnego Rejestru Wyborców stałym pobytem. Niewykazanie stałego zamieszkania na terenie Miasta Świnoujście może skutkować wydaniem decyzji o odmowie wpisania do Centralnego Rejestru Wyborców.

Sprawę załatwia się po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość i złożeniu stosownych dokumentów.

 


Załączniki

Powiadom znajomego