Wymeldowanie (obywatele polscy i cudzoziemcy)
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | Zameldowanie |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego |
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2022 r., poz. 1191 ze zm.), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. z 2022 r., poz. 2070).
I WYMAGANE DOKUMENTY:
- wypełniony formularz "ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO / NOTIFICATION OF A CHANGE OF PERMANENT RESIDENCE" lub "ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO / NOTIFICATION OF A CHANGE OF TEMPORARY RESIDENCE" (odrębny dla każdej osoby, również dla dziecka).
Do wglądu:
- dowód osobisty albo paszport. Dla cudzoziemca: paszport lub karta pobytu, a w przypadku obywatela Państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa EFTA oraz Szwajcarii inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo.
Wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem - udzielonym na podstawie art. 33 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego
W przypadku zgłoszenia wymeldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do wymeldowania;
- dowód osobisty pełnomocnika lub paszport;
W celu zameldowania na pobyt stały lub czasowy nie ma konieczności wymeldowania się w dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego) - wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu następuje na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania (na pobyt stały lub czasowy).
Wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego trwającego można dokonać także w formie dokumentu elektronicznego na formularzu ("epuap st." lub "epuap czas.") umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego poprzez Platformę e-Puap. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną wniosek powinien zostać opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym e-Puap w myśl ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych (niepełnoletnie dzieci) czynności meldunkowe wykonuje jej przedstawiciel ustawowy (jeden z rodziców).
II OPŁATY:
Czynności wymeldowania nie podlegają opłacie skarbowej.
Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej -
Opłatę skarbową wnosi się na rachunek bankowy tut. organu podatkowego: Urząd Miasta Świnoujście - 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933
III TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Wymeldowania dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego.
IV JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego
tel. 91 321 28 65
V TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie przysługuje
VI UWAGI:
Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego jest zobowiązana wymeldować się.
Wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego można dokonać równocześnie z zameldowaniem w nowym miejscu pobytu.
Wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem - udzielonym na podstawie art. 33 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. nie przewiduje wydania zaświadczenia o wymeldowaniu. Zaświadczenie o wymeldowaniu wydaje się na wniosek zainteresowanego. Zgodnie z art. 1 ust.1, pkt 1, lit. b Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 2111) wydanie zaświadczenia na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł