Miejski Rzecznik Konsumentów (MRK)
Urząd Miasta Świnoujście
72-600 Świnoujście
ul. Wojska Polskiego 1/5
parter - Biuro Obsługi Interesantów
Godziny pracy :
Miejski Rzecznik Konsumentów udziela konsumentom porad i informacji osobiście oraz telefonicznie w dniach :
- w poniedziałki i czwartki w godz. od 11.00 do 15.00
- we wtorki, środy i piątki w godz. od 7.00 do 11.00
Miejski Rzecznik Konsumentów mgr Adriana Lesiewicz
tel. 91 327 86 71
e-mail: mrk@um.swinoujscie.pl
Zadania Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
1) podejmowanie działań w celu ochrony interesów konsumentów,
2) zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i pomocy prawnej w zakresie ochrony ich interesów,
3) wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
4) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
5) współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacjami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.
Miejski Rzecznik Konsumentów podejmuje na rzecz konsumentów następujące działania:
- Występuje do przedsiębiorcy w sprawach ochrony praw i interesów konsumenta
- Przeprowadza mediacje pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą
- Udziela porad prawnych w sprawach konsumenckich
- Udziela informacji prawnych w zakresie ochrony interesów konsumentów
- Wstępuje, za zgodą konsumenta, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów
- Przygotowuje powództwa i inne pisma procesowe do samodzielnego wniesienia przez konsumenta
- Wytacza powództwa na rzecz konsumentów
- Podejmuje działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym (m.in.informuje konsumentów o obowiązujących przepisach, przekazuje opracowania, broszury i informacje wydawane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcję Handlową i Sanitarną oraz przez organizacje konsumenckie)
Broszury i poradniki dla konsumentów przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dostępne pod adresem https://uokik.gov.pl/publikacje.php?tag=4
UWAGA. Od 24 sierpnia br. u największych sprzedawców energii elektrycznej pojawił się nowy rodzaj oferty adresowanej do odbiorców indywidualnych - umowa z ceną dynamiczną.
W związku z tym, Urząd Regulacji Energetyki zainicjował ogólnopolską kampanię informacyjną dotyczącą takiej umowy. Jej celem jest edukowanie społeczeństwa oraz zapewnienie dostępu do rzetelnych informacji, które pozwolą konsumentom podejmować świadome decyzje dotyczące wyboru odpowiedniej dla nich oferty na rynku energii elektrycznej. Broszura informacyjna URE - Rachunki za prąd
Seniorze, uważaj na reklamy środków pseudomedycznych!
Świadomie wchodzę w runek finansowy - poradnik dla młodzieży dotyczący wybranych zagadnień finansowych
Czarny Piątek - prawa konsumentów
Wakacyjne latanie - akcja informacyjna ECK
Przed wakacjami, co warto wiedzieć?
Wcześniejsza spłata kredytu: stanowisko UOKiK i Rzecznika Finansowego
Sprawa Volkswagena - postępowanie UOKiK
Nowa odsłona kampanii 'Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz'
Urząd Regulacji Energetyki monitoruje działalność sprzedawców energii elektrycznej i paliw gazowych
Nautilius Investment - ostrzeżenie konsumenckie
Telefonia Polska Razem - ostrzeżenie konsumenckie
European Financial Corp. - ostrzeżenie konsumenckie
Telekomunikacja Cyfrowa - ostrzeżenie konsumenckie
IP Group Robert Kałuża - ostrzeżenie konsumenckie
One Life Network - ostrzeżenie konsumenckie
Uwaga! Miejski Rzecznik Konsumentów udziela pomocy wyłącznie konsumentom. Zgodnie z art. 22(1) kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Miejski Rzecznik Konsumentów w Świnoujściu udziela pomocy wyłącznie mieszkańcom Świnoujścia.
Mieszkańcy innych powiatów/miast na prawach powiatów mogą uzyskać pomoc rzecznika konsumentów w swoim powiecie/mieście. Dane teleadresowe właściwego rzecznika należy ustalić w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta na terenie którego zamieszkuje konsument.
Dane te można też znaleźć na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów https://uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php
Ważne informacje:
1. Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.).
2. Miejski Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.
3. Rzecznik nie dysponuje środkami, za pomocą których mógłby wymusić na przedsiębiorcy spełnienie roszczeń konsumenta. Rzecznik nie ma również kompetencji do przeprowadzenia postępowania dowodowego (brak uprawnień kontrolnych oraz brak możliwości powołania rzeczoznawcy).
4. Jeśli przedsiębiorca odrzuci argumenty przedstawione przez rzecznika, konsumentowi – dla dalszego dochodzenia roszczeń – pozostaje droga sądowa.
5. Należy pamiętać, że prowadzona przez rzecznika mediacja nie przerywa biegu przedawnienia. Decydując się na złożenie sprawy w sądzie konsument powinien pamiętać, że roszczenia dotyczące:
• niezgodności towaru z umową przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia wady, nie wcześniej jednak niż przed upływem dwóch lat od momentu zakupu reklamowanego towaru.
• umów o dzieło - przedawniają się w terminie dwóch lat od wydania dzieła.
6. Miejski Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski w kolejności wpływu.
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
Do pobrania :
Wniosek konsumenta o pomoc.pdf
Wniosek konsumenta o pomoc.doc
Wysyłając pismo/Składając wniosek do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Świnoujściu, przekazuje Pan/Pani swoje dane osobowe (np. imię, nazwisko, adres email, numer telefonu). Będą one przetwarzane w celu ochrony konsumentów na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Pana/Pani dane nie będą przekazywane organizacji międzynarodowej czy do państw trzecich. Pana/Pani dane osobowe mogą być przetwarzane przez inne podmioty zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym. Pana/Pani dane mogą zostać przekazane do innych organów administracji np. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prokuratury i wykorzystane w postępowaniach administracyjnych bądź sądowych. Okres przechowywania danych osobowych w przypadku każdej instytucji reguluje odpowiednia instrukcja kancelaryjna ustalana zgodnie z ustawą z dnia 14 lipca 1984 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 217). Ma Pan/Pani prawo do dostępu i sprostowania swoich danych osobowych, może Pan/Pani też wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Na podstawie danych osobowych nie podejmowane są żadne zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania. Administratorem danych osobowych zawartych w piśmie przesłanym/składanym wniosku na adres Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Świnoujściu jest Prezydent Miasta Świnoujście. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych w Urzędzie Miasta Świnoujście : Pani Małgorzata Bielenis adres e-mail iod@um.swinoujscie.pl, tel. + 48 91 327 85 95
Infolinia konsumencka działa od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00. Dzwoniąc na 801 440 220 oraz 222 66 76 76, można otrzymać odpowiedź na proste pytania konsumenckie, uzyskać informacje o przepisach oraz o wyspecjalizowanych instytucjach udzielających porad związanych np. z zakupem energii, telekomunikacją czy finansami.
Połączenie z infolinią konsumencką jest płatne według taryfy operatora. Telefoniczna pomoc prawna finansowana jest ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Fundację Konsumentów. Więcej na stronie UOKiK
Porady konsumenckie. Poradnictwo formularzowe dostępne na stronie http://www.poradydlakonsumentow.pl/.
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.