Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | Środowisko, rolnictwo |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa |
GODZINY PRZYJMOWANIA KLIENTÓW
-poniedziałek - piątek 7.00 - 15:00
Urząd Miasta Świnoujścia
ul. Wyspiańskiego 35 c
72-600 Świnoujście
I piętro – Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa, pok. 204
tel. 91/327-86-43
WYMAGANE DOKUMENTY
1. Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego. Wniosek - formularze wniosków wraz dokumentami są dostępne na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie https://www.ums.gov.pl/9-informacje/385-wdrozenie-innowacyjnych-e-uslug-o-wysokim-poziomie-dojrzalosci-w-zakresie-rejestracji-jachtow-i-innych-jednostek-plywajacych-o-dlugosci-do-24-m.html
2. Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
3. W przypadku jednostek pływających wybudowanych przed dniem 1 sierpnia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia." Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
4. Załączniki poświadczające następujące informacje:
a) Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
b) Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
c) Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
d) Rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
e) Model i marka jednostki pływającej,
f) Wymiary i parametry jednostki pływającej,
g) Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
h) Rok budowy i producent jednostki pływającej,
i) Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
j) Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
k) Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
5. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
6. Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
7. Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
8. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
9. Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).
Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.
SPOSOBY ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
1. Osobiście:
Stanowisko Obsługi Interesantów
ul. Wojska Polskiego 1/5
72-600 Świnoujście
2. Osobiście:
Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa
ul. Wyspiańskiego 35 c
72-600 Świnoujście
I piętro – pok. 204
3. Pocztą tradycyjną na adres:
Urząd Miasta Świnoujście
ul. Wojska Polskiego 1/5
72-600 Świnoujście
4. Elektronicznie: https://interesant.reja24.gov.pl .
OPŁATY
Opłata skarbowa:
1. za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80 zł,
2. za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80 zł,
3. za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego – 80 zł,
4. rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność – 60 zł,
5. za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15 zł,
6. opłata skarbowa za pełnomocnictwo – 17 zł.
Opłatę skarbową można uiszczać:
- w opłatomacie na terenie Urzędu Miasta
- na konto: BIC Banku PekaO S.A. PKOPPLPW nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933 I Oddział PEKAO.
REALIZACJA WNIOSKU
30 dni – od daty złożenia kompletu dokumentów
ODBIÓR DOKUMENTU
Osobiście:
Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa
ul. Wyspiańskiego 35 c
72-600 Świnoujście
I piętro – pok. 204
TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
1. Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych.
2. Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
WAŻNE INFORMACJE
1. Przystępując do składania wniosku o rejestrację należy upewnić się, że posiada Pan/Pani wszystkie wymagane dokumenty.
2. OPŁATA NIE PODLEGA ZWROTOWI - nawet w przypadku wydania zawiadomienia o pozostawieniu sprawy bez rozpoznania na przykład z powodu braku wymaganej dokumentacji lub decyzji o odmowie wpisania jednostki do rejestru.
3. W przypadku wniosku składanego w formie papierowej do wniosku należy dołączyć wymagane dokumenty (w oryginale) oraz potwierdzenie dokonania opłaty. Należy także zabrać ze sobą dokument tożsamości.
4. W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku trzeba dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa oraz dokonać opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołączyć do ww. dokumentu. Jeżeli jacht lub inna jednostka pływająca stanowi współwłasność – wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub udzielone przez nich pełnomocnictwa.
5. Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację jednostki pływającej otrzyma Pan/Pani zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym można posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
6. W ciągu 30 dni licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku, jednostka pływająca zostanie wpisana do rejestru. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku otrzyma Pan/Pani decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
7. Dokonując rejestracji jednostki pływającej, która nie posiada numeru identyfikacyjnego ani indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI), organ rejestrujący nadaje jej indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej.
8. Z chwilą zarejestrowania jednostka pływająca uzyskuje polską przynależność. Dokument rejestracyjny jest dowodem polskiej przynależności jednostki pływającej.
9. Właściciel jednostki pływającej otrzymuje wraz z dokumentem rejestracyjnym unikalny kod umożliwiający wprowadzenie do rejestru informacji.
10. W przypadku utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego wtórnik tego dokumentu wydaje, na wniosek właściciela, organ rejestrujący. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego.
11. Ww. oświadczenie, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
12. Zgodnie z ustawą z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m od 1 sierpnia 2020 r. właściwym organem w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających długości do 24 m jest starosta oraz polskie związki sportowe.
13. Dla mieszkańców Miasta Świnoujście organem rejestrującym jest Prezydent Miasta Świnoujście z siedzibą w Urzędzie Miasta Świnoujście, ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście.
14. Zgodnie z ww. ustawą, obowiązkowej rejestracji podlegają:
a) jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
b) jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
c) jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
15. Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
a) jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa,
b) jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
c) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
16. Urządzenia pływające służące do amatorskiego połowu ryb zarejestrowane na podstawie dotychczasowych przepisów, tj. ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym będą wymagały przerejestrowania.
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.