W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Tłumacz języka migowego online 

Urząd Miasta Świnoujście
ul. Wojska Polskiego 1/5
72-600 Świnoujście
tel. (91) 321 31 93
fax  (91) 321 59 95    email: soi@um.swinoujscie.pl

Wykaz telefonów Urzędu Miasta Świnoujście

Adres ePuap, numer adresu PEF oraz NIP i REGON   

Wykaz kont Gminy Miasto Świnoujście

Lista jednostek nieodpłatnego wsparcia i poradnictwa

PB-3 - Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Architektura, budownictwo, zagospodarowanie przestrzenne
Komórka odpowiedzialna Wydział Urbanistyki i Architektury

Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę (PB-3)

1. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW I GODZINY PRZYJMOWANIA

Urząd Miasta Świnoujście, ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście; Biuro Obsługi Interesanta (parter) 
Stanowisko Obsługi Interesanta – delegatura Wydziału Urbanistyki i Architektury (parter)
godziny pracy wydziału:                        poniedziałek - piątek       7:00 – 15:00
Stanowisko Obsługi Interesanta:           poniedziałek - piątek       7:00 – 15:00

2. KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM

Zgłoszenia dokonuje inwestor.
Inwestorem może być:
· osoba fizyczna,
· osoba prawna,
· jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjnej i organizacji społecznej).

Inwestor może działać przez pełnomocnika, którym może by wyłącznie osoba fizyczna.
 
3. ORGAN WŁAŚCIWY DO ROZPATRZENIA WNIOSKU

Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
· Starosta (w miastach na prawach powiatu, rolę starosty pełni Prezydent Miasta), ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście;
· Wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 ustawy Prawo budowlane)

4. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Co do zasady, rozbiórka obiektu budowlanego wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. 
Część rozbiórek została zwolniona z wymogu uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Zostały one wymienione w art. 31 Prawa budowlanego.

Wniosek składa się przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót rozbiórkowych.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej może żądać, ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia, przedstawienia danych o obiekcie budowlanym lub dotyczących prowadzenia robót rozbiórkowych.
Roboty zabezpieczające i rozbiórkowe można rozpocząć przed 
uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę lub przed dokonaniem zgłoszenia, o którym mowa w art. 31 ust. 1, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. 

W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych (np. brak podpisu, pełnomocnictwa, wymaganych dokumentów) organ wezwie wnoszącego podanie, do usunięcia braków w określonym terminie, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).

5. TRYB ODWOŁAWCZY

Termin wniesienia odwołania od decyzji – 14 dni, od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego z siedzibą w Szczecinie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście.

6. PODSTAWA PRAWNA

· Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późniejszymi zmianami)
· Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późniejszymi zmianami)
· Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r, poz. 1546 r. z późniejszymi zmianami).

7. OPŁATY

Uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę podlega opłacie skarbowej w wysokości 36 zł (tabela część III pkt 11 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na rozbiórkę dotyczącego budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na siedzibę organu.

Ponadto obowiązuje opłata za pełnomocnictwo (jeżeli Inwestora reprezentuje pełnomocnik).

Wysokość opłaty skarbowej za pełnomocnictwo wynosi - 17 zł
Opłatę skarbową można wnieść w kasie Banku PEKAO S.A. w Urzędzie Miasta w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5 na rachunek Pekao SA, I Oddział w Świnoujściu nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933

8. WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY

· wniosek o pozwolenie na rozbiórkę (PB-3);

Do wniosku należy dołączyć:

· zgodę właściciela obiektu lub jej kopię (zgody nie dołącza się gdy, gdy inwestor jest właścicielem obiektu budowlanego)
· szkic usytuowania obiektu budowlanego
· opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych
· opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia
· projekt rozbiórki lub jego kopie - w zależności od potrzeb
· pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów.

Ponadto, w przypadku niektórych robót budowlanych, należy dołączyć:

· pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
· potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

9. UWAGI

Istnieje możliwość złożenia wniosku w wersji elektronicznej, za pośrednictwem Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. 
Link do strony e-budownictwo: https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/#gunb_epb_3_wniosek_rozbiorka
 

 

 

 

 

Załączniki

PB-3 rtf, 136 kB

Powiadom znajomego