W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Tłumacz języka migowego online 

Urząd Miasta Świnoujście
ul. Wojska Polskiego 1/5
72-600 Świnoujście
tel. (91) 321 31 93
fax  (91) 321 59 95    email: soi@um.swinoujscie.pl

Wykaz telefonów Urzędu Miasta Świnoujście

Adres ePuap, numer adresu PEF oraz NIP i REGON   

Wykaz kont Gminy Miasto Świnoujście

Lista jednostek nieodpłatnego wsparcia i poradnictwa

Ustanowienie służebności gruntowej na nieruchomościach stanowiących własność Gminy Miasto Świnoujście i Skarbu Państwa

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Nieruchomości
Komórka odpowiedzialna Wydział Ewidencji i Obrotu Nieruchomościami

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Urząd Miasta Świnoujście

ul. Wojska Polskiego 1/5

72-600 Świnoujście

Stanowisko Obsługi Interesantów

Wydział Ewidencji i Obrotu Nieruchomościami

KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM/ ZAINICJOWAĆ SPRAWĘ

1)    osoba fizyczna

2)     osoba prawna

GODZINY PRZYJMOWANIA KLIENTÓW

Biuro Obsługi Interesantów - Stanowisko Wydziału Ewidencji i Obrotu Nieruchomościami

od 7:00 do 15:00 poniedziałek - piątek

 

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Ustanowienie służebności następuje w formie aktu notarialnego.                                                          
Zgodnie z art. 145 § 1 Kodeksu Cywilnego jeżeli nieruchomość nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej lub do należących do tej nieruchomości budynków gospodarskich, właściciel może żądać od właścicieli gruntów sąsiednich ustanowienia za wynagrodzeniem potrzebnej służebności drogowej. Zgodnie z art. 285 § 1 Kodeksu Cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności.

Służebność gruntowa może mieć jedynie na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części.
Ustanowienie służebności gruntowej jest odpłatne.               

Do 180 dni od daty złożenia kompletu dokumentów. Sprawa rozstrzygana jest w trybie cywilnoprawnym. Terminy wynikające z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego nie mają zastosowania.

TRYB ODWOŁAWCZY

Nie przysługuje

WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY

1)      wniosek o ustanowienie służebności gruntowej

2)      2 egzemplarze aktualnej mapy sytuacyjno-wysokościowej z geodezyjnym opracowaniem przebiegu drogi służebnej wraz z podaniem jej powierzchni;

3)      dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (w przypadku ustanowienia pełnomocnika)

4)      dowód uiszczenia opłaty skarbowej z tyt. udzielenia

pełnomocnictwa ( 17 zł)

OPŁATY

Służebność zostaje ustanowiona odpłatnie za jednorazowym wynagrodzeniem, ustalonym w drodze wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego. Koszty wyceny, notarialne i sądowe ustanowienia służebności ponosi wnioskodawca.

UWAGI

Skompletowanie dokumentacji należy do obowiązków wnioskodawcy.

Załączniki

Powiadom znajomego