Wydanie dowodu osobistego
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | Dowód osobisty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego |
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2022 r. poz. 671 ze zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. poz. 2798)
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
- składany osobiście na miejscu na stanowisku dowodów osobistych (od 29.12.2023 r. bez wniosku papierowego)
- elektronicznie – https://www.gov.pl/web/gov/dowod-osobisty-informacje
1. Fotografia wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku:
- do wniosku składanego osobiście należy przynieść jedną kolorową fotografię o wymiarach 35x45 mm, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy, z zamkniętymi ustami - po zeskanowaniu zwracamy fotografię;
- do wniosku złożonego w formie dokumentu elektronicznego załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492x633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB; fotografia winna spełniać pozostałe wymogi określone dla fotografii dołączonej do wniosku papierowego.
2. Do wglądu dowód osobisty lub paszport (w tym przypadku nie jest akceptowany mdowód).
II. OPŁATY: bez opłat
III. TERMIN ZAŁATWIENIA: 30 dni
IV. TRYB ODWOŁAWCZY: Od decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
V. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA: Urząd Miasta Świnoujście, Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego, pok. nr 9.
telefon: 91 32 78 591
email: wso@um.swinoujscie.pl
Uwagi:
Dowód odbiera się osobiście w urzędzie, który przyjął wniosek.
Dotychczasowy dowód trzeba mieć ze sobą, chyba że była zgłaszana utrata lub uszkodzenie.
Podczas odbioru dowodu w urzędzie można ustalić kody PIN:
do logowania – 4-cyfrowy kod PIN 1,
do podpisu osobistego – 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole).
Kody PIN można też nadać później, w dowolnym urzędzie gminy.
Razem z dowodem otrzymuje się kod PUK do niego. Można nie odebrać kodu, wtedy będzie czekał w urzędzie, który wydał dowód osobisty.
Więcej o kodach PIN, na przykład jak je później zmienić, albo o kodzie PUK można znaleźć tu: https://www.gov.pl/web/e-dowod .
Osoba niepełnosprawna lub obłożnie chora może zgłosić do urzędu niemożność złożenia wniosku w organie gminy - wówczas przyjęcie wniosku odbywa się w miejscu jej pobytu.