1. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW I GODZINY PRZYJMOWANIA
Urząd Miasta Świnoujście, ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście
Biuro Obsługi Interesanta (parter)
Stanowisko Obsługi Interesanta – delegatura Wydziału Urbanistyki i Architektury (parter)

godziny pracy wydziału:                    poniedziałek - piątek       7:30 – 15:30
Stanowisko Obsługi Interesanta:     poniedziałek - piątek       7:30 – 15:30

2. KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM
Wnioskodawcą może być osoba fizyczna, osoba prawna, samorządowa jednostka organizacyjna oraz organizacja społeczna. Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna.
 
3. ORGAN WŁAŚCIWY DO ROZPATRZENIA WNIOSKU

Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
Prezydent Miasta Świnoujście   
ul. Wojska Polskiego 1/5  72-600 Świnoujście
lub wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 ustawy Prawo budowlane)

4. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY 
Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych.

Jako termin rozpoczęcia robót budowlanych należy wskazać termin realny do wykonania. Powinno się przy tym uwzględniać termin na rozpatrzenie zgłoszenia przez organ, który wynosi 21 dni. Rozpoczęcie robót budowlanych przed upływem tego 21-dniowego terminu stanowi naruszenie art. 30 ust. 5 ustawy – Prawo budowlane (z wyjątkiem sytuacji, gdy organ wydaje zaświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu).

Organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może w drodze decyzji wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem ww. terminu, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.
W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia obowiązek uzupełnienia, 
w określonym terminie brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji.
 
5. TRYB ODWOŁAWCZY
Od postanowienia o nałożonym obowiązku uzupełnienia zgłoszenia nie przysługuje zażalenie.
Odwołanie od decyzji sprzeciwu wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

6. PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późniejszymi zmianami)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 z późniejszymi zmianami).

7. OPŁATY
Wysokość opłaty skarbowej wynosi:
za pełnomocnictwo - 17 zł
Opłatę skarbową można wnieść:
w kasie Banku PEKAO S.A. w Urzędzie Miasta w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5
na rachunek Pekao SA, I Oddział w Świnoujściu nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933
 
8. WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY
Wniosek zgłoszenia budowy lub wykonywania  innych robót budowlanych (formularz PB-2);
oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane B-3;
odpowiednie szkice lub rysunki – w zależności od potrzeb;
inne pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami, w szczególności decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów;
pełnomocnictwo udzielone osobie fizycznej działającej w imieniu inwestora;
dowód zapłaty opłaty skarbowej.

9. UWAGI
W przypadku nierozpoczęcia wykonywania robót budowlanych przed upływem 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia, rozpoczęcie tych robót może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia.

ZGŁOSZENIE ROBÓT BUDOWLANYCH (w postaci elektronicznej)

1. Podstawa prawna
Art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Art. 39.1 ust. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

2. Roboty budowlane wymagające zgłoszenia
Co do zasady, rozpoczęcie i prowadzenie robót budowlanych wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.
Część robót budowlanych, których szczegółowa lista znajduje się w art. 29 ustawy z dnia 7 lipca 1994 – Prawo budowlane, została jednak zwolniona z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę. Niektóre z tych robót wymagają zgłoszenia, a inne nie wymagają nawet zgłoszenia.
Zgłoszenia wymagają roboty budowlane wskazane w art. 29 ust. 1 i 3 Prawa budowlanego. Większość takich zgłoszeń można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.

3. Podmiot dokonujący zgłoszenia
Zgłoszenia dokonuje inwestor.
Inwestorem może być:
osoba fizyczna
osoba prawna
jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjnej i organizacji społecznej).
Inwestor może działać przez pełnomocnika.

4. Organ właściwy do rozpatrzenia zgłoszenia
Zgłoszenia dokonuje się w organie administracji architektoniczno-budowlanej.
Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
Prezydent Miasta Świnoujście
wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego)
 
5. Zawartość zgłoszenia
W celu wypełnienia zgłoszenia konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
inwestora (w tym danych do korespondencji)
pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
robót budowlanych.
W zakresie danych dotyczących robót budowlanych należy podać:
rodzaj wykonywania robót budowlanych
zakres wykonywania robót budowlanych
miejsce wykonywania robót budowlanych (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków)
sposób wykonywania robót budowlanych
termin rozpoczęcia robót budowlanych.
Jako termin rozpoczęcia robót budowlanych należy wskazać termin realny do wykonania. Powinno się przy tym uwzględniać termin na rozpatrzenie zgłoszenia, który wynosi 21 dni (zob. pozycję 8. Termin na rozpatrzenie zgłoszenia przez organ). Rozpoczęcie robót budowlanych przed upływem tego 21-dniowego terminu stanowi naruszenie art. 30 ust. 5 ustawy – Prawo budowlane (z wyjątkiem sytuacji, gdy organ wydaje zaświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu).

6. Załączniki do zgłoszenia w postaci elektronicznej
Do zgłoszenia (w każdym przypadku) należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Oświadczenie składa inwestor albo osoba upoważniona do złożenia takiego oświadczenia w imieniu inwestora. Oświadczenie takie można wypełnić w generatorze wniosków.
Ponadto, w przypadku niektórych robót budowlanych, należy dołączyć:
odpowiednie szkice lub rysunki - w zależności od potrzeb
pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw
wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego lub uzasadnienie zarządcy drogi, w przypadku nieuwzględnienia wyników audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego w zgłoszeniu przebudowy drogi w transeuropejskiej sieci drogowej
pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
Nie ma konieczności dołączania oryginalnych dokumentów podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Powyższe dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Nie dotyczy to pełnomocnictwa i oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, które muszą być złożone w formie oryginalnej (np. dokumentu elektronicznego).

7. Termin na dokonanie zgłoszenia
Zgłoszenia dokonuje się przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych.

8. Termin na rozpatrzenie zgłoszenia przez organ
Organ ma 21 dni (od dnia doręczenia) na rozpatrzenie zgłoszenia.
W powyższym terminie organ może wydać:
postanowienie o uzupełnieniu zgłoszenia (wówczas inwestor będzie musiał uzupełnić zgłoszenie; nałożenie takiego obowiązku przerywa bieg powyższego terminu)
decyzję o sprzeciwie (od decyzji takiej przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji).
Jeżeli w powyższym terminie organ nie wniesie sprzeciwu, inwestor może rozpocząć roboty budowlane. Brak sprzeciwu stanowi więc milczącą zgodę na roboty budowlane.
Organ może z urzędu, przed upływem powyższego terminu, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.

9. Postać postępowania w sprawie zgłoszenia w postaci elektronicznej
Dokonanie zgłoszenia w postaci elektronicznej nie przesądza, że dalsza korespondencja między inwestorem (jego pełnomocnikiem) i organem będzie odbywać się w postaci elektronicznej.
Inwestor (jego pełnomocnik) dokonując zgłoszenia w postaci elektronicznej będzie decydował, czy wyraża zgodę na doręczenie korespondencji w tej sprawie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli przy wypełnianiu zgłoszenia takiej zgody nie wyrazi, dalsza korespondencja będzie odbywać się w postaci papierowej.

10. Opłaty przy zgłoszeniu
Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej istnieje w przypadku przyjęcia zgłoszenia dotyczącego budowy sieci: elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych oraz gazowych o ciśnieniu roboczym nie wyższym niż 0,5 MPa, od którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu:
o długości powyżej 1 kilometra – 2143 zł
o długości do 1 kilometra – 105 zł (tabela Część I pkt 9b ustawy o opłacie skarbowej)
Wymagana jest także opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika).
Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na siedzibę organu.

11. Wzór zgłoszenia w postaci elektronicznej
Wzór zgłoszenia robót budowlanych w postaci elektronicznej (ePB-2) stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych.
W przypadku wypełnienia w generatorze danych dotyczących zgłoszenia będzie można wydrukować, pobrać lub wysłać do właściwego organu zgłoszenie, które będzie zgodne z tym wzorem.

 



Załączniki:

Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (B-3)
Zgłoszenie budowy lub wykonania innych robót budowlanych