Usuwanie pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

W zakresie usuwania pojazdów mogących zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej dyspozycję usunięcia pojazdu wydaje: funkcjonariusz policji, straży miejskiej lub dowodzący akcją ratowniczą.

Dyspozycja wydana jest firmie zajmującej się usuwaniem pojazdów z dróg Gminy Miasto Świnoujście. W 2023 r. na terenie Świnoujścia firmą taką jest IM Marcin Zdunek ul. Żeromskiego 16; 72-600 Świnoujście. 

Usunięty pojazd umieszcza się niezwłocznie w miejscu zapewniającym właściwy dozór pojazdu (w 2023 r. pojazdy przechowywane są na parkingu strzeżonym przy ul. Piłsudskiego 9), a właściciel pojazdu, lub nim władający jest zobowiązany do pokrycia kosztów odholowania pojazdu w kwocie 500 zł  oraz przechowywania pojazdu zgodnie z wykazem:

1. Rower lub motorower:
a) za 3 doby - po 4,00zł brutto za dobę,
b) za 4 doby i więcej - po 5,00zł brutto za dobę
Jeżeli pojazd przechowywany jest cały miesiąc opłata wynosi 5,00zł za dobę

2. Motocykl:
a) za 3 doby - po 4,00zł brutto za dobę,
b) za 4-6 dób - po 5,00zł za dobę,
c) od 7 doby - 6,00zł za dobę.

3. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
a) za 3 doby - po 20,00zł brutto za dobę,
b) za 4 -6 dób - po 15,00 zł za dobę,
c) od 7 doby – po 9,00zł za dobę.

4. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t - 7,5 t:
a) za 3 doby – po 24,00zł brutto za dobę,
b) za 4 -6 dób – po 16,50zł brutto za dobę,
c) od 7 doby – po 10,00zł za dobę.

5. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t – 16 t:
a) za 3 doby – po 25,00zł brutto za dobę,
b) za 4 -6 dób – po 17,00 brutto za dobę,
c) od 7 doby – po 12,00zł za dobę.

6. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej – 16 t:
a) za 3 doby – po 26,00zł brutto za dobę,
b) za 4 -6 dób – po 18,00 brutto za dobę,
c) od 7 doby – po 15,00zł za dobę.

7. Pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
a) za 3 doby – po 26,00zł brutto za dobę,
b) za 4 -6 dób – po 18,00 brutto za dobę,
c) od 7 doby – po 15,00zł za dobę.

8. Hulajnoga:
Opłata wynosi 4,00zł brutto za dobę.

Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów. 

Podstawą do odbioru pojazdu usuniętego w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym jest zezwolenie wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu tj. Straż Miejską lub Policję. Zezwolenie wydaje się osobie, po okazaniu przez nią dokumentu tożsamości i dokumentu upoważniającego do używania pojazdu. Przy odbiorze pojazdu należy okazać dowód opłaty za odholowanie i przechowywanie pojazdu uiszczone na konto Gminy Urząd Miasta Świnoujście

I Oddział PEKAO S.A. 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933 z dopiskiem  „własne powiatu”

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 22   czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej,
- Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2023 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym,
- Uchwała Nr LXX/543/2022 Rady Miasta Świnoujście z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu na rok 2023 r.