Usuwanie pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane art. 50a ustawy prawo o ruchu drogowym

Usuwanie pojazdu rozpoczyna się z chwilą wydania uprawnionej jednostce dyspozycji usunięcia pojazdu. W 2023 r. jest to firma IM Marcin Zdunek ul. Żeromskiego 16; 72-600 Świnoujście. 

Organ gminy lub zarządca drogi może również, w ramach wykonywanych zadań, zgłosić straży miejskiej lub Policji potrzebę usunięcia takiego pojazdu z drogi. Dyspozycję usunięcia pojazdu wydaje niezwłocznie, w formie pisemnej, funkcjonariusz lub pracownik uprawnionego podmiotu po upewnieniu się, że istnieją przesłanki do usunięcia pojazdu. Usunięty pojazd umieszcza się niezwłocznie w miejscu zapewniającym właściwy dozór pojazdu (w 2023 r. pojazdy przechowywane są na parkingu strzeżonym przy ul. Piłsudskiego 9).


Organ gminy po otrzymaniu kopii dyspozycji niezwłocznie podejmuje czynności mające na celu ustalenie właściciela pojazdu. Organ ten pisemnie powiadamia właściciela pojazdu
o usunięciu pojazdu oraz o skutkach nieodebrania pojazdu w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu, jak również każdorazowo o konieczności uiszczenia należności za jego usunięcie. W 2023 r. koszt odholowania pojazdu to kwota 400 zł.

 
W sytuacji gdy nie została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru lub pojazd mimo właściwego i skutecznego zawiadomienia nie został odebrany przez osobę uprawnioną
w terminie 6 miesięcy od usunięcia pojazdu, uznaje się pojazd za porzucony z zamiarem wyzbycia się i przechodzi on na własność gminy z mocy ustawy.

 

CO ZROBIĆ ABY ODEBRAĆ USUNIĘTY POJAZD

 

1.      Uzyskać od Straży Miejskiej zgodę na odebranie pojazdu z parkingu.

2.      Okazać dokument tożsamości i dokument upoważniający do używania pojazdu (dowód rejestracyjny),

3.      Okazać dowód wniesienia opłaty za usunięcie pojazdu na odpowiednie konto bankowe Gminy: „Urząd Miasta Świnoujście” 

I Oddział PEKAO S.A. 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933 z dopiskiem
„własne gminy”

 

Istnieje możliwość zgłoszenia chęci przekazania pojazdu do zezłomowania do Zakładu Kasacji Pojazdów. Za przekazanie pojazdu do utylizacji można uzyskać środki finansowe, których wysokość zależy od stanu pojazdu.

 
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane,