Urząd Miasta Świnoujście, Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego, Stanowisko Ewidencji Działalności Gospodarczej i Spraw Społecznych, pok. nr 8, tel. 91 327 85 88, wso@um.swinoujscie.pl
godziny pracy: 
7.00 – 15.00 od poniedziałku do piątku

WYMAGANE DOKUMENTY

Etapy procesu likwidacji

1. Stowarzyszenie podejmuje uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zgodnie z regulaminem. Niezbędne elementy uchwały:

- informacja o dacie rozwiązania stowarzyszenia – jest to jednocześnie data rozpoczęcia likwidacji;
- wskazanie na jaki cel przeznacza się majątek likwidowanego stowarzyszenia;
- wskazanie osoby likwidatora. 

Oprócz uchwały należy sporządzić protokół z zebrania i sporządzić listę obecności członków na zebraniu. 

2. Działania likwidatora:
1) sporządza sprawozdanie finansowe (na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. 
o rachunkowości) wg stanu na dzień poprzedzający dzień rozpoczęcia likwidacji;
2) pisemnie zawiadamia Prezydenta Miasta Świnoujście o rozpoczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia. Do pisma dołącza protokół z zebrania członków, uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i listę obecności;
3) podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego. Likwidator może dostarczyć do Wydziału Spraw Obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego informację do wywieszenia w siedzibie Urzędu Miasta Świnoujście.
4) ogłoszenie powinno zawierać:
    a. informację o rozpoczęciu likwidacji,
    b. imię i nazwisko likwidatora oraz dane kontaktowe,
    c. wskazanie dnia, do którego można zgłaszać ewentualne roszczenia wobec organizacji w likwidacji;
5) ustala listę wierzycieli i dłużników,
6) zbywa majątek stowarzyszenia, egzekwuje długi i zaspakaja wierzycieli,
7) zamyka rachunek bankowy, w banku w którym stowarzyszenie go posiadało,
8) sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości – zgodnie ze stanem rachunkowym na koniec likwidacji,
9) sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia zwykłego na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego),
10) dokonuje innych czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji w tym zawiadamia właściwy urząd skarbowy i urząd statystyczny, 
11) sporządza sprawozdanie z działań, które zrealizował w toku likwidacji.

3. Likwidator składa wniosek o wykreślenie organizacji z ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Świnoujście, dołącza do niego:
- sprawozdanie finansowe wg stanu na koniec likwidacji
- sprawozdanie z działań likwidatora.
Obydwa załączniki powinny być zatwierdzone przez zebranie członków.

OPŁATY

brak

REALIZACJA WNIOSKU

7 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.
Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Wniosek nie uzupełniony w terminie pozostaje bez rozpoznania.

TRYB ODWOŁAWCZY

Jeśli  w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku, Prezydent Miasta Świnoujście nie dokona wpisu o wykreśleniu z ewidencji, stowarzyszeniu przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.

WAŻNE INFORMACJE

Wpis informacji o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Świnoujście następuje po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia.

Przykłady dokumentów potrzebnych do likwidacji można pobrać poniżej.
Są to wyłącznie propozycje - nie są obowiązującymi drukami.

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r.



Załączniki:

Przykładowa uchwała o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego
Przykładowy protokół z zebrania
Lista obecności na zebraniu
Ogłoszenie o rozwiązaniu i likwidacji
Zawiadomienie o podjęciu uchwały o rozwiązaniu
Wniosek o wykreślenie z ewidencji