MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Urząd Miasta Świnoujście, ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście
Biuro Obsługi Interesanta (parter)

KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM

Wnioskodawcą może być osoba fizyczna, osoba prawna. Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna.
 
GODZINY PRZYJMOWANIA
godziny pracy wydziału:                               poniedziałek –piątek:                       7:30 – 15:30
Stanowisko Obsługi Interesanta:            poniedziałek, wtorek, środa, piątek:  7:30 – 15:30
                                                                     czwartek:                                       8:30 – 16:30

 

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (na podstawie kompletnego wniosku). Jednocześnie do terminów tych nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy innych podmiotów i z przyczyn niezależnych od organu wydającego decyzję. Z tych powodów w szczególnych przypadkach okres oczekiwania na decyzję wydłuża się do kilku miesięcy. Szczegółowe terminy wynikają ze specyfiki indywidualnych spraw.

 
TRYB ODWOŁAWCZY

Termin wniesienia odwołania od decyzji – 14 dni, od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście.

 
PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych ( Dz. U. z 2020r. poz. 470 tj. z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego (Dz. U.  z 2016r.  poz. 1264).
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst Dz. U. z 2021 r. poz. 735
    z późniejszymi zmianami);
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. O opłacie skarbowej (jednolity tekst Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 z późniejszymi zmianami).
  • Uchwała nr  XXV/204/2020 Rady Miasta Świnoujście z  dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (Dz. Urz. Woj. zachodniopomorskiego z dnia 25 lutego 2020r. poz. 1017 ze zmianami: Uchwała Nr XL/314/2020 Rady Miasta Świnoujście z dnia 26 listopada 2020 r. (Dz. Urz. Woj. zachodniopomorskiego z dnia 16 grudnia 2020r. poz. 5693), Uchwała Nr XLII/340/2021 Rady Miasta Świnoujście z dnia 28 stycznia 2021 r. (Dz. Urz. Woj. zachodniopomorskiego z dnia 8 marca 2021r. poz. 1003), Uchwała Nr XLVI/366/2021 Rady Miasta Świnoujście z dnia 22 kwietnia 2021 r. (Dz. Urz. Woj. zachodniopomorskiego z dnia 27 maja 2021r. poz. 2280).

OPŁATY

§ 1. Na drogach publicznych, położonych w granicach administracyjnych Gminy Miasto Świnoujście ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego dotyczące:
1) prowadzenia robót w pasie drogowym,
2) umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
3) umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych i tymczasowych obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam, 
4) zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt  1-3.

 

§ 4.1. Za każdy dzień zajęcia pasa drogowego, o którym mowa w § 1 pkt 3, ustala się następujące stawki opłat za 1 m2 powierzchni:
1) pasa drogowego zajętego przez rzut poziomy obiektu handlowego lub usługowego
a) poza obszarem zabudowanym drogi powiatowej i krajowej           0,50 zł
b) w obszarze zabudowanym drogi gminnej, powiatowej i krajowej   2,00 zł

 

§ 5. Za zajęcie pasa drogowego, o którym mowa w § 1 pkt 4, ustala się następujące stawki opłat  za każdy dzień zajęcia 1 m2:

1) pod markizy i parasole (bez napisów i reklam)  oraz klimatyzatory w pasie  drogi krajowej,  powiatowej i gminnej    0,05 zł
2) pod ogródki letnie, stojaki, ekspozycje towarów, wystawki inne (np. sprzętu, urządzeń), imprezy promocyjne, w pasie drogi krajowej, powiatowej i gminnej    1,00 zł
3) pod nadwieszenia w postaci balkonów, gzymsów, schodów oraz pochylnie dla osób niepełnosprawnych    0,05 zł
4) pod docieplenia elewacji, przez co  należy rozumieć warstwy konstrukcyjne, takie jak: klej, styropian, siatkę, tynk zewnętrzny         0,05 zł
5) pod inne cele     1,00 zł

 

§ 6. Na drogach publicznych, położonych w granicach administracyjnych Gminy Miasto Świnoujście ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem
i ochroną dróg dotyczące:
1) prowadzenia w pasie drogowym robót dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej,
2) umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego będących infrastrukturą telekomunikacyjną,
3) umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego będących infrastrukturą telekomunikacyjną.

 

§ 9. Za zajęcie pasa drogowego, o którym mowa w § 6 pkt 3, ustala się stawkę opłaty za każdy dzień zajęcia 1 m2  powierzchni pasa drogowego dróg gminnych, powiatowych i krajowych zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego bez względu na lokalizację      0,20 zł

 

 

  • opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17 zł
  • Wydanie decyzji nie podlega opłacie skarbowej.

 

Opłatę naliczoną w decyzji należy wnieść: 

w kasie Banku PEKAO S.A. w Urzędzie Miasta w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5
na rachunek Pekao SA, I Oddział w Świnoujściu nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933 lub przelewem.

 

Opłatę skarbową należy wnieść:

w kasie Banku PEKAO S.A. w Urzędzie Miasta w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5
na rachunek Pekao SA, I Oddział w Świnoujściu nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933 lub przelewem.

 

WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY

Wniosek o wydanie decyzji na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia ogródków gastronomicznych, obiektów handlowych, nadwieszeń
w budynkach, dociepleń budynków powinien być podpisany przez osobę uprawnioną do reprezentacji danego podmiotu (jednostki organizacyjnej bądź osoby fizycznej). Wnioskodawca może także działać przez pełnomocnika, przy czym pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie i podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł.

 

Do wniosku należy wpisać:

We wniosku należy określić dane wnioskodawcy (zajmującego pas drogowy):

 a ) w przypadku osób fizycznych - imię i nazwisko, adres i nr pesel

 b)  w przypadku jednostek organizacyjnych  - nazwę, adres siedziby firmy, NIP.

Należy określić również miejsce lokalizacji, powierzchnię ogródka, obiektu, nadwieszenia czy docieplenia, planowany okres zajęcia pasa drogowego oraz inne dane umożliwiające identyfikację składającego wniosek.

 

Do wniosku należy dołączyć:

  1. Szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:500 z zaznaczeniem planowanej powierzchni zajęcia.
  2. Projekt graficzny (wizualizacja) lub opis wyglądu ogródka, obiektu, nadwieszenia czy docieplenia
  3. kserokopię decyzji na lokalizację nadwieszenia czy ocieplenia wydanej przez Wydział Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Świnoujście
  4. Kserokopię zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków, w przypadku gdy ogródek letni, obiekt handlowy itp. ma być umieszczona na terenie objętym ochroną konserwatora zabytków.
  5. Udzielone pełnomocnictwo wraz z dowodem opłaty skarbowej 17,00 PLN na konto Urzędu Miasta Świnoujście jeżeli w imieniu strony występuje pełnomocnik.


Załączniki:

druk wniosku o zajęcie pasa drogowego pod ogródki handel nadwieszenia docieplenia
druk wniosku o zajęcie pasa drogowego pod ogródki handel nadwieszenia docieplenia