MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Urząd Miasta Świnoujście, ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście
Biuro Obsługi Interesanta (parter)

KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM

Awaryjne zajęcie pasa drogowego dotyczy awarii zgłaszanych przez właścicieli sieci wodociągowej, ciepłowniczej, teletechnicznej i innej w trybie nagłym oraz zgłoszeń robót wymagających jakiejkolwiek ingerencji w infrastrukturę drogową. Wniosek składa właściciel lub użytkownik sieci, obiektu lub ich pełnomocnik.

 
GODZINY PRZYJMOWANIA
godziny pracy wydziału:                       poniedziałek –piątek:                      7:30 – 15:30
Stanowisko Obsługi Interesanta:          poniedziałek, wtorek, środa, piątek:  7:30 –  15:30                                                                                                                      czwartek:                                   8:30 – 16:30

 

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (na podstawie kompletnego wniosku). Jednocześnie do terminów tych nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy innych podmiotów i z przyczyn niezależnych od organu wydającego decyzję. Z tych powodów w szczególnych przypadkach okres oczekiwania na decyzję wydłuża się do kilku miesięcy. Szczegółowe terminy wynikają ze specyfiki indywidualnych spraw.

 
TRYB ODWOŁAWCZY

Termin wniesienia odwołania od decyzji – 14 dni, od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście.

 
PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych ( Dz. U. z 2020r. poz.470 tj. z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego (Dz. U.  z 2016r.  poz. 1264).
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst Dz. U. z 2021 r. poz. 735
    z późniejszymi zmianami);
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. O opłacie skarbowej (jednolity tekst Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 z późniejszymi zmianami).
  • Uchwała nr XXV/204/2020 Rady Miasta Świnoujście z  dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (Dz. Urz. Woj. zachodniopomorskiego z dnia 25 lutego 2020r. poz. 1017 ze zmianami: Uchwała Nr XL/314/2020 Rady Miasta Świnoujście z dnia 26 listopada 2020 r. (Dz. Urz. Woj. zachodniopomorskiego z dnia 16 grudnia 2020r. poz. 5693), Uchwała Nr XLII/340/2021 Rady Miasta Świnoujście z dnia 28 stycznia 2021 r. (Dz. Urz. Woj. zachodniopomorskiego z dnia 8 marca 2021r. poz. 1003), Uchwała Nr XLVI/366/2021 Rady Miasta Świnoujście z dnia 22 kwietnia 2021 r. (Dz. Urz. Woj. zachodniopomorskiego z dnia 27 maja 2021r. poz. 2280).

OPŁATY

§ 1. Na drogach publicznych, położonych w granicach administracyjnych Gminy Miasto Świnoujście ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego dotyczące:
1) prowadzenia robót w pasie drogowym,
2) umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
3) umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych i tymczasowych obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam, 
4) zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt  1-3.

§ 2. Za zajęcie 1 m2 powierzchni pasa drogowego w celu, o którym mowa w § 1 pkt 1, ustala się następujące stawki opłat za każdy dzień zajęcia:

1) drogi krajowej:

a) przy zajęciu jezdni do 50% szerokości 7,00 zł

b) przy zajęciu jezdni powyżej 50% do całkowitego zajęcia jezdni 10,00 zł

c) ciągów pieszych, placów, zatok postojowych, parkingów, ścieżek rowerowych o nawierzchniach innych niż bitumiczne, zjazdów 2,50 zł

d) pozostałych elementów pasa drogowego (trawniki, pobocza gruntowe itp.) 1,50 zł

e) ścieżek rowerowych o nawierzchniach bitumicznych 10,00 zł

2) drogi powiatowej i gminnej:

a) przy zajęciu jezdni do 50% szerokości 7,00 zł

b) przy zajęciu jezdni powyżej 50% do całkowitego zajęcia jezdni 10,00 zł

c) ciągów pieszych, placów, zatok postojowych, parkingów, ścieżek rowerowych o nawierzchniach innych niż bitumiczne, zjazdów 2,00 zł

d) pozostałych elementów pasa drogowego ( trawniki, pobocza gruntowe itp.) 1,00 zł

e) ścieżek rowerowych o nawierzchniach bitumicznych 10,00 zł

 

§ 6. Na drogach publicznych, położonych w granicach administracyjnych Gminy Miasto Świnoujście ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem
i ochroną dróg dotyczące:
1) prowadzenia w pasie drogowym robót dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej,
2) umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego będących infrastrukturą telekomunikacyjną,
3) umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego będących infrastrukturą telekomunikacyjną, 

§ 7. Za zajęcie 1 m2 powierzchni pasa drogowego dróg gminnych, powiatowych i krajowych w celu, o którym mowa w § 6 pkt 1, ustala się stawkę opłaty za każdy dzień zajęcia      0,20 zł

 

  • opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17 zł
  • Wydanie decyzji nie podlega opłacie skarbowej.

 

Opłatę naliczoną w decyzji należy wnieść: 

w kasie Banku PEKAO S.A. w Urzędzie Miasta w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5
na rachunek Pekao SA, I Oddział w Świnoujściu nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933 lub przelewem.

 

Opłatę skarbową należy wnieść:

w kasie Banku PEKAO S.A. w Urzędzie Miasta w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5
na rachunek Pekao SA, I Oddział w Świnoujściu nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933 lub przelewem.

WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY

- wniosek  „zawiadomienie awaryjne” o konieczności zajęcia pasa drogowego w celu wykonania robót związanych z usunięciem awarii;

Do wniosku należy wpisać:
• dane Inwestora (wnioskodawcy), adres nr telefonu, NIP/REGON/PESEL
• nr  i  nazwa  drogi, odcinka, miejscowości
• rodzaj prowadzonych robót
• wymiary, powierzchnia oraz rodzaj zajętych elementów pasa drogowego na czas

  wykonywania robót  w rozbiciu na jezdnia, chodnik, pobocze
• informacje dot. Wykonawcy robót 
• informacje dot. Kierownika robót oraz Inspektorem nadzoru
• okres zajęcia pasa od … do … w ciągłości czasowej  (bez przerw w zajęciu).


Do wniosku należy dołączyć:

  1. Szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1 : 1000 lub 1 : 500 z zaznaczeniem kolorem czerwonym granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego.
  2. Uproszczony projekt tymczasowej organizacji ruchu (szkic).
  3. Zajecie pasa drogowego trwa od czasu rozpoczęcia robót do ich zakończenia np. otworzenia docelowego miejsca zajęcia).
  4. Udzielone pełnomocnictwo wraz z dowodem opłaty skarbowej 17,00 PLN na konto Urzędu Miasta Świnoujście jeżeli w imieniu strony występuje pełnomocnik.