1. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW  I GODZINY PRZYJMOWANIA
Urząd Miasta Świnoujście, ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście
Biuro Obsługi Interesanta (parter)
Stanowisko Obsługi Interesanta – delegatura Wydziału Urbanistyki i Architektury (parter)
godziny pracy wydziału:                    poniedziałek –piątek:     7:30 – 15:30
Stanowisko Obsługi Interesanta:     poniedziałek - piątek:     7:30 – 15:30.

2. KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM
Wnioskodawcą może być osoba fizyczna, osoba prawna, samorządowa jednostka organizacyjna oraz organizacja społeczna. Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna.

3. ORGAN WŁAŚCIWY DO ROZPATRZENIA WNIOSKU
Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
Prezydent Miasta Świnoujście   ul. Wojska Polskiego 1/5  72-600 Świnoujście lub wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 ustawy Prawo budowlane)

4. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY 
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (na podstawie kompletnego wniosku).
Do terminów tych nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy innych podmiotów i z przyczyn niezależnych od organu wydającego decyzję.

5. TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście, który wydał decyzję . Odwołanie składa się w Biurze Obsługi Interesanta w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

6. PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. 2020 poz. 1333 z późniejszymi zmianami) 
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 z późniejszymi zmianami).

7. OPŁATY
Wysokość opłaty skarbowej wynosi:
- pozwolenie na rozbiórkę (za każdy obiekt) – 36 zł
- za pełnomocnictwo – 17 zł
Opłatę skarbową można wnieść w kasie Banku PEKAO S.A. w Urzędzie Miasta w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5
na rachunek Pekao SA, I Oddział w Świnoujściu nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933
Nie podlega opłacie skarbowej:
- wydanie pozwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego,
- wydanie pozwolenia w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia.
Zwalnia się z opłaty skarbowej jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego.
 
8. WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY
- wniosek o pozwolenie na rozbiórkę (druk PB-3);
- zgoda właściciela obiektu budowlanego lub jej kopia;
- szkic usytuowania obiektu budowlanego;
- opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych;
- opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia;
- pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów – nie dotyczy to uzgodnień i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000;
- projekt rozbiórki - w zależności od potrzeb;
- pełnomocnictwo udzielone osobie fizycznej działającej w imieniu inwestora;
dowód zapłaty opłaty skarbowej.

WNIOSEK O POZWOLENIE NA ROZBIÓRKĘ (w postaci elektronicznej)

1. Podstawa prawna
Art. 30b ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Art. 39.1 ust. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

2. Rozbiórki wymagające decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę
Co do zasady, rozbiórka obiektu budowlanego wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.
Część rozbiórek została zwolniona z wymogu uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Zostały one wymienione w art. 31 Prawa budowlanego.
Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę można również złożyć w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.

3. Podmiot składający wniosek
Wniosek składa inwestor.
Inwestorem może być:
- osoba fizyczna,
- osoba prawna,
- jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjnej i organizacji społecznej).
Inwestor może działać przez pełnomocnika.

4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku
Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
- starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
- Prezydent Miasta Świnoujście   ul. Wojska Polskiego 1/5   72-600 Świnoujście
- wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego).
 
5. Zawartość wniosku w postaci elektronicznej
W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
- inwestora (w tym danych do korespondencji),
- pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
rozbiórki.
W zakresie danych dotyczących rozbiórki należy podać:
- nazwę zamierzenia budowlanego,
- zakres wykonywania robót budowlanych,
- sposób wykonywania robót budowlanych,
- miejsce wykonywania rozbiórki (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków)
 
6. Załączniki do wniosku w postaci elektronicznej
Do wniosku należy dołączyć:
- zgodę właściciela obiektu lub jej kopię (zgody nie dołącza się, gdy inwestor jest właścicielem obiektu budowlanego)
- szkic usytuowania obiektu budowlanego
- opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych
- opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia
- projekt rozbiórki - w zależności od potrzeb
- pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (opłacone zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw.
Nie ma konieczności dołączania oryginalnych dokumentów podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Powyższe dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Nie dotyczy to pełnomocnictwa oraz oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, które składa się w oryginale, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

7. Termin na złożenie wniosku
Wniosek składa się przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych.
Roboty zabezpieczające i rozbiórkowe można rozpocząć przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Rozpoczęcie takich robót nie zwalnia od obowiązku bezzwłocznego uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.

8. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ
Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).

9. Opłaty przy wniosku
Uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę podlega opłacie skarbowej w wysokości 36 zł (tabela C zęść III pkt 11 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na rozbiórkę dotyczącego budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej).
Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika).
Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na siedzibę organu.

10. Postać postępowania w sprawie wniosku w postaci elektronicznej
Złożenie wniosku w postaci elektronicznej nie przesądza, że dalsza korespondencja między inwestorem (jego pełnomocnikiem) i organem będzie odbywać się w postaci elektronicznej.
Inwestor (jego pełnomocnik) składając wniosek w postaci elektronicznej będzie decydował, czy wyraża zgodę na doręczenie korespondencji w tej sprawie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli przy wypełnianiu wniosku takiej zgody nie wyrazi, dalsza korespondencja będzie odbywać się w postaci papierowej.

11. Wzór wniosku w postaci elektronicznej
Wzór wniosku o pozwolenie na rozbiórkę w postaci elektronicznej (ePB-3) stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na rozbiórkę Link
W przypadku wypełnienia w generatorze danych dotyczących wniosku będzie można wydrukować, pobrać lub wysłać do właściwego organu wniosek, który będzie zgodny z tym wzorem.

 

 

 



Załączniki:

Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę