MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Urząd Miasta Świnoujście

ul. Wojska Polskiego 1/5

72-600 Świnoujście

Stanowisko Obsługi Interesantów

Wydział Ewidencji i Obrotu Nieruchomościami

KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM/ ZAINICJOWAĆ SPRAWĘ

1)    osoba fizyczna

2)     osoba prawna

GODZINY PRZYJMOWANIA KLIENTÓW

Biuro Obsługi Interesantów - Stanowisko Wydziału Ewidencji i Obrotu Nieruchomościami

od 7:30 do 15:30 poniedziałek, wtorek, środa i piątek

od 7:30 do 16:30 czwartek

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Ustanowienie służebności następuje w formie aktu notarialnego.                                                          
Zgodnie z art. 145 § 1 Kodeksu Cywilnego jeżeli nieruchomość nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej lub do należących do tej nieruchomości budynków gospodarskich, właściciel może żądać od właścicieli gruntów sąsiednich ustanowienia za wynagrodzeniem potrzebnej służebności drogowej. Zgodnie z art. 285 § 1 Kodeksu Cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności.

Służebność gruntowa może mieć jedynie na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części.
Ustanowienie służebności gruntowej jest odpłatne.               

Do 180 dni od daty złożenia kompletu dokumentów. Sprawa rozstrzygana jest w trybie cywilnoprawnym. Terminy wynikające z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego nie mają zastosowania.

TRYB ODWOŁAWCZY

Nie przysługuje

WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY

1)      wniosek o ustanowienie służebności gruntowej

2)      2 egzemplarze aktualnej mapy sytuacyjno-wysokościowej z geodezyjnym opracowaniem przebiegu drogi służebnej wraz z podaniem jej powierzchni;

3)      dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (w przypadku ustanowienia pełnomocnika)

4)      dowód uiszczenia opłaty skarbowej z tyt. udzielenia

pełnomocnictwa ( 17 zł)

OPŁATY

Służebność zostaje ustanowiona odpłatnie za jednorazowym wynagrodzeniem, ustalonym w drodze wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego. Koszty wyceny, notarialne i sądowe ustanowienia służebności ponosi wnioskodawca.

UWAGI

Skompletowanie dokumentacji należy do obowiązków wnioskodawcy.



Załączniki: