Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części (PB-18)

1. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW I GODZINY PRZYJMOWANIA

Urząd Miasta Świnoujście, ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście; Biuro Obsługi Interesanta (parter) 
Stanowisko Obsługi Interesanta – delegatura Wydziału Urbanistyki i Architektury (parter)
godziny pracy wydziału:                    poniedziałek - piątek       7:30 – 15:30
Stanowisko Obsługi Interesanta:       poniedziałek - piątek        7:30 – 15:30

2. KTO MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM

Zgłoszenia dokonuje inwestor.

Inwestorem może być:
· osoba fizyczna,
· osoba prawna,
· jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjnej i organizacji społecznej).

Inwestor może działać przez pełnomocnika, którym może by wyłącznie osoba fizyczna.
 
3. ORGAN WŁAŚCIWY DO ROZPATRZENIA WNIOSKU

Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
· Starosta (w miastach na prawach powiatu, rolę starosty pełni Prezydent Miasta), ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście;
· Wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 ustawy Prawo budowlane)

4. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonej zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej ma 30 dni (od dnia doręczenia zgłoszenia) na rozpatrzenie sprawy. W powyższym terminie może w drodze decyzji wnieść sprzeciw (od decyzji takiej przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji). Brak sprzeciwu umożliwia przystąpienie do robót budowlanych, stanowiąc przy tym tzw milczącą zgodę na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. 

W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia obowiązek uzupełnienia, 
w określonym terminie brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji.

Organ może z urzędu, przed upływem powyższego terminu, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

5. TRYB ODWOŁAWCZY

Od postanowienia o nałożonym obowiązku uzupełnienia zgłoszenia nie przysługuje zażalenie.
Odwołanie od decyzji sprzeciwu wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Świnoujście w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

6. PODSTAWA PRAWNA

· Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późniejszymi zmianami)
· Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r, poz. 1546 r. z późniejszymi zmianami).

7. OPŁATY

Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania nie wymaga wnoszenia żadnych opłat.
Wyjątkiem jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika).
Wysokość opłaty skarbowej za pełnomocnictwo wynosi - 17 zł
Opłatę skarbową można wnieść w kasie Banku PEKAO S.A. w Urzędzie Miasta w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5 na rachunek Pekao SA, I Oddział w Świnoujściu nr 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933
 
8. WYMAGANE WNIOSKI I DOKUMENTY

· wniosek zgłoszenia rozbiórki (formularz PB-18);
· oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane

Ponadto w zależności od sytuacji:

· pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (opłacone zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika
· potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
· opis i rysunek, określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach, z oznaczeniem części obiektu budowlanego, w której zamierza się dokonać zmiany sposobu użytkowania
· zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję, wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby, również danymi technologicznymi
· zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w przypadku obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub kopię tego zaświadczenia
· decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jej kopię
· ekspertyzę techniczną wykonana przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności – w przypadku zmiany sposobu użytkowania, polegającej na podjęciu bądź zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń
· ekspertyzę rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych – w przypadku zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, polegającej na podjęciu lub zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego.
· odpowiednie szkice lub rysunki – w zależności od potrzeb
· pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty wymagane przepisami prawa lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień lub opinii

9. UWAGI

W przypadku nierozpoczęcia wykonywania robót budowlanych przed upływem 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia, rozpoczęcie tych robót może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.

 



Załączniki:

Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części (PB-18)
Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5)