Podstawa prawna: Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1382 ze zm.), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 2411).

Zameldowania  na pobyt stały/czasowy dokonuje się:

- w formie pisemnej na formularzu:

  • ZGŁOSZENIE  POBYTU STAŁEGO/PERMANENT RESIDENCE REGISTRATION FORM
  • ZGŁOSZENIE  POBYTU CZASOWEGO/TEMPORARY RESIDENCE

REGISTRATION FORM

 

- w formie elektronicznej z wykorzystaniem centralnej usługi zamieszczonej na platformie 

  ePUAP pod adresem www.epuap.gov.pl lub na stronie www.obywatel.gov.pl

WYMAGANE DOKUMENTY

  • Wypełniony formularz meldunkowy z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub osobę dysponująca innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia. Składamy odrębny formularz dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka.

Do wglądu:

  • dowód osobisty albo paszport,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być: wypis (odpis) z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu, decyzja administracyjna lub inny dokument potwierdzający prawo do lokalu – oryginały dokumentów.  

W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo:

  • pisemne pełnomocnictwo do zameldowania,
  • dowód lub paszport pełnomocnika (do wglądu).

OPŁATY

Czynności zgłoszenia zameldowania nie podlegają opłacie skarbowej.

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Opłatę skarbową wnosi się na rachunek bankowy tut. organu podatkowego:  Urząd Miasta Świnoujście 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933

 

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Zameldowania dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego.

Zgodnie z art. 32, ust.1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności osoba zgłaszająca zameldowanie na pobyt stały, z urzędu otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.

Zgodnie z art. 32, ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności "organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy". Zgodnie z art. 1 ust.1, pkt 1, lit. b   Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1827 ze zm.) wydanie zaświadczenia na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

 

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:

 

Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

 

Nie przysługuje

UWAGI:

Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu od dnia przybycia do tego miejsca.

W celu zameldowania na pobyt stały lub czasowy nie ma konieczności wymeldowania się w dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego) - wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu następuje na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania (na pobyt stały lub czasowy). 

Zameldowania na pobyt stały lub czasowy można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem - udzielonym na podstawie art. 33 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Do formularza  składanego w formie  dokumentu  elektronicznego wnioskodawca jest zobowiązany dołączyć  dokument  elektroniczny  potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności niego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu  prawnego do lokalu dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów. Formularz w formie dokumentu elektronicznego może być złożony przez osobę  posiadającą   numer  PESEL.  W  przypadku  złożenia wniosku  przez   pełnomocnika   należy dołączyć dodatkowo pełnomocnictwo.   Przy procedurze elektronicznej wymagany jest profil zaufany.

Zameldowanie ma charakter rejestracyjny.



Załączniki:

Wniosek o zameldowanie na pobyt czasowy.DOC
Wniosek o zameldowanie na pobyt stały.DOC
Pełnomocnictwo do zameldowania- z małoletnimi dziećmi.doc
Pełnomocnictwo do zameldowania.doc
Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Gmine Świnoujście