Regulamin działalności

Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

w Świnoujściu

 

 

Spis treści:

Postanowienia ogólne ..............................................................................                      1 
Zadania Komisji .......................................................................................                      1 
Organizacja wewnętrzna .........................................................................                       2 
Uchwały Komisji .....................................................................................                      4 
Inne postanowienia ..................................................................................                      5 
 

Rozdział I. Postanowienia ogólne.

 

§ 1. Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zwana dalej Komisją jest powoływana przez Prezydenta Miasta na podstawie art. 4¹ ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. Nr 1119).

 

§ 2. Regulamin działalności, zwany w dalszej części regulaminem, określa organizację, sposób zwoływania posiedzeń Komisji, tryb pracy i podejmowania uchwał.

 

Rozdział II. Zadania Komisji.

 

§ 3. Do zadań Komisji należy w szczególności:

a)      inicjowanie, monitorowanie i ocena działań w zakresie określonym w art. 4¹ ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

b)     motywowanie osób uzależnionych od alkoholu do podjęcia dobrowolnego leczenia odwykowego lub w przypadku odmowy – podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,

c)     prowadzenie kontroli przestrzegania warunków sprzedaży, podawania i spożywania w punktach sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta Świnoujścia,

d)     wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z zasadami usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych określonych w stosownej uchwale Rady Miasta Świnoujścia, 

e)     na wniosek organu prowadzącego postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, wyrażenie opinii o uwzględnieniu w zezwoleniu przedsiębiorcy zakazów określonych w przepisach art. 14 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, 

f)       współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,

g)      udział jej członków w szkoleniach z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

h)     inicjowanie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla młodzieży.

 

 

 

 

Rozdział III. Organizacja wewnętrzna.

§ 4. Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje Prezydent Miasta. Następne posiedzenia zwołuje Przewodniczący Komisji. 

§ 5. Komisja na pierwszym posiedzeniu, wybiera Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Komisji. 

§ 6. 1. Pracą Komisji kieruje jej Przewodniczący. Wiceprzewodniczący zastępuje Przewodniczącego Komisji podczas jego nieobecności.

 2. Przewodniczący może upoważnić innego członka Komisji do zwołania i prowadzenia posiedzenia.

3. Do kompetencji Przewodniczącego Komisji należy:

a)      zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Komisji,

b)      sprawowanie nadzoru merytorycznego nad pracami Komisji,

c)      reprezentowanie Komisji na zewnątrz,

d)      składanie Prezydentowi Miasta wniosku w sprawie odwołania członka Komisji, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków,

e)       składanie Prezydentowi Miasta półrocznego sprawozdania z działalności Komisji.

 

§ 7. 1. Komisja pracuje na posiedzeniach, w zespołach roboczych oraz poprzez indywidualną pracę jej członków. 

      2. Posiedzenia zwoływane są w miarę potrzeb w związku z obowiązkiem terminowej realizacji nałożonych przez nią zadań.

     3. Członkowie Komisji powiadamiani są o terminach posiedzeń w sposób zwyczajowo przyjęty (telefonicznie, pisemnie lub mailem).

     4. W posiedzeniach Komisji oraz Zespołów roboczych mogą brać udział osoby zaproszone przez Przewodniczącego Komisji lub osobę przez niego upoważnioną.

 

§ 8. 1. Komisja podejmuje uchwały na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy członków Komisji zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego, a w razie jego nieobecności, osoby upoważnionej do prowadzenia posiedzenia. 

2. Komisja wyraża opinię o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z zasadami usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych określonych w stosownej uchwale Rady Miasta Świnoujście - w formie postanowienia stosownie do przepisów Kpa, w obecności co najmniej połowy członków Komisji zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego, a w razie jego nieobecności, osoby upoważnionej do prowadzenia posiedzenia. 

 

§ 9. 1. Posiedzenia Komisji są protokołowane.

2. Do sporządzenia protokołu Przewodniczący wyznacza osobę ze składu Komisji.

3. Protokół winien zawierać:

a)     określenie numeru, daty i miejsca odbywania posiedzenia, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia,

b)      ustalony porządek posiedzenia,

c)     przebieg obrad, a w szczególności treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, opinii, odnotowane zgłoszenia pisemnych wystąpień,

d)      zdanie odrębne w przypadku jego zgłoszenia,

e)      przebieg głosowania i jego wyniki.

4. Do protokołu załącza się listę obecności członków Komisji, zaproszonych gości, teksty podjętych uchwał i wydanych postanowień oraz inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.

5. Protokół podpisuje Przewodniczący lub prowadzący posiedzenie i osoba sporządzająca protokół.

 

§ 10. Przewodniczący ze składu Komisji powołuje następujące Zespoły robocze:

a)      zespół motywujący,

b)      zespół kontroli punktów sprzedaży alkoholu,

c)      zespół opiniujący.

 

§ 11. 1. Do zadań zespołu motywującego należy: 

a)  prowadzenie postępowania w zakresie ustalenia przesłanek ustawowych do skierowania wobec osoby uzależnionej wniosku do sądu o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, 

b)  motywowanie do podjęcia leczenia odwykowego, 

c)  wnioskowanie o skierowanie do biegłych w przedmiocie orzekania o uzależnieniu, 

d)  wnioskowanie o skierowanie spraw do sądu o wydanie orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, 

e) informowanie osób uzależnionych, współuzależnionych i uwikłanych w przemoc domową o możliwościach skorzystania z pomocy,

f)  podejmowanie działań zmierzających do zapobiegania przemocy w rodzinie, w tym inicjowanie procedury „Niebieskie Karty”,

g) prowadzenie dokumentacji.

2. Do zadań zespołu kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych należy w szczególności:

a)     dokonywanie kontroli zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych, 

b)     prowadzenie statystyk i analiz w zakresie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych,

c)     rozpatrywanie informacji i wniosków dotyczących sprzedaży napojów alkoholowych,

d)      zwracanie się o informację w sprawach związanych z interwencjami Policji oraz służb porządkowych dotyczących nieprzestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

e)       analiza spraw związanych z naruszeniem przepisów określonych w art. 13¹ i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i zgłaszanie ich Prezydentowi Miasta Świnoujścia wraz z wnioskiem o zbadanie sprawy,

f)     opracowywanie wniosków do Policji w sprawie wszczęcia postępowania wobec sprzedawców i właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych, łamiących przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

3. Z prac Zespołu określonych w ust. 2 lit a sporządza się protokół podpisany przez osoby w nich uczestniczące. 

    4. Do zadań zespołu opiniującego należy:

a) przygotowywanie na posiedzenia Komisji projektu opinii dotyczącej wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży w przedmiocie zgodności lokalizacji punktów sprzedaży z zasadami określonymi w stosownej uchwale Rady Miasta Świnoujście. 

b) prowadzenie rejestru opinii.

 

 

Rozdział IV. Uchwały Komisji.

 

§ 12. 1. Komisja rozstrzyga sprawy należące do jej kompetencji w formie uchwał, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Opinie Komisji dotyczące zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z zasadami usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych określonych w stosownej uchwale Rady Miasta Świnoujście, a także zgodności z zasadami określonymi w przepisach art. 14 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi podejmowane są w formie postanowienia zgodnie z przepisami Kpa.

 

§ 13. Uchwała Komisji powinna zawierać:

a)      datę i tytuł,

b)      podstawę prawną,

c)      treść merytoryczną rozstrzygnięcia,

d)      termin wejścia w życie.

 

§ 14. 1. Uchwałę opatruje się numerem według kolejności jej podjęcia i wskazaniem roku podjęcia.

2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący Komisji lub osoba, którą wyznaczył Przewodniczący do prowadzenia obrad.

3. Oryginał uchwały ewidencjonuje się wraz z protokołem posiedzenia.

 

Rozdział V. Inne postanowienia.

 

§ 15. Dokumentacja Komisji przechowywana jest w siedzibie Urzędu Miasta w Świnoujściu.

 

§ 16. 1. Obsługę administracyjną Komisji zapewnia Sekretariat  Komisji. 

2. Sekretariat Komisji prowadzi jeden z członków Komisji. Do jego zadań należy: 

a)      prowadzenie rejestru korespondencji Komisji i nadawanie jej biegu,

b)     prowadzenie rejestru kontroli punktów sprzedaży alkoholu,

c)     prowadzenie rejestru spraw związanych z postępowaniem o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,

d)     realizacja czynności technicznych, określonych w protokołach z posiedzeń Komisji, a w szczególności zaproszeń dla osób na posiedzenia Komisji, pism do instytucji i podmiotów, zawiadomień o kierowaniu uczestników postepowania do biegłych, zlecanie przeprowadzenia badań przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,

e)       przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych,

f)     opracowywanie upoważnień dla członków Komisji umożliwiających kontrolowanie punktów sprzedaży napojów alkoholowych,

g)     rozliczanie rachunków za przeprowadzenie badania i wydanie opinii przez biegłego sądowego,

h)   przygotowywanie dokumentacji na posiedzenia Komisji i Zespołów, 

i)    archiwizacja dokumentacji Komisji.