W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Tłumacz języka migowego online 

Urząd Miasta Świnoujście
ul. Wojska Polskiego 1/5
72-600 Świnoujście
tel. (91) 321 31 93
fax  (91) 321 59 95    email: soi@um.swinoujscie.pl

Wykaz telefonów Urzędu Miasta Świnoujście

Adres ePuap, numer adresu PEF oraz NIP i REGON   

Wykaz kont Gminy Miasto Świnoujście

Lista jednostek nieodpłatnego wsparcia i poradnictwa

Nadanie numeru PESEL na wniosek

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Inne
Komórka odpowiedzialna Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego

Podstawa prawna: ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2022 r., poz. 1191). Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. z 2015, poz. 1984 ze zm.).

I. WYMAGANE DOKUMENTY:

Wypełniony i podpisany „Wniosek o nadanie numeru PESEL”. We wniosku należy wskazać podstawę prawną upoważniającą do otrzymania numeru PESEL tj. wskazać przepis, z którego wynika obowiązek posiadania numeru PESEL (patrz - pkt 7 wniosku).

Do wglądu:

  • cudzoziemiec – paszport; dowód osobisty może być okazany w przypadku składania wniosku przez cudzoziemca o statusie UE tj. obywatela Unii Europejskiej, obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatela Konfederacji Szwajcarskiej,
  • w przypadku osoby ubiegającej się o nadanie numeru PESEL obywatelowi polskiemu – akt urodzenia, poświadczenie obywatelstwa polskiego.

W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika - pełnomocnik zobowiązany jest:

  • dołączyć pisemne pełnomocnictwo,
  • okazać swój dowód osobisty lub paszport,
  • w przypadku reprezentowania cudzoziemca okazać oryginał lub poświadczoną kopię paszportu lub dowodu osobistego w przypadku cudzoziemca posiadającego status UE,
  • w przypadku reprezentowania osoby ubiegającej się o nadanie numeru PESEL obywatelowi polskiemu – akt urodzenia, poświadczenie obywatelstwa polskiego.

Numer PESEL dla osób, które są zobowiązane do jego posiadania na podstawie odrębnych przepisów prawa jest nadawany na indywidualny wniosek.

Wniosek składa się na formularzu (wzór w załącznikach) i powinien zawierać:

  • wskazanie podstawy prawnej,
  • dokumenty potwierdzające wskazane dane (paszport, zezwolenie na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, umowa o pracę).

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych (niepełnoletnie dzieci) czynności meldunkowe wykonuje jej przedstawiciel ustawowy (jeden z rodziców).

 

II OPŁATY:

Czynności nie podlegają opłacie skarbowej.

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu.
Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Opłatę skarbową wnosi się na rachunek bankowy tut. organu podatkowego:  Urząd Miasta Świnoujście : 95 1240 3914 1111 0010 0965 0933

III TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Nadanie numeru PESEL jest czynnością materialno-techniczną. Po złożeniu kompletnego wniosku, numer PESEL nadaje się od ręki. Wnioskodawca otrzymuje powiadomienie o nadaniu numeru PESEL. W przypadku, gdy wniosek nie spełnia wymogów ustawowych organ wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

IV JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:

Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd stanu Cywilnego, pok. nr 7
tel. 91 321 28 65

V TRYB ODWOŁAWCZY:

Na pozostawienie wniosku bez rozpoznania służy skarga na bezczynność organu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie w trybie art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.). Skargę wnosi się za pośrednictwem tut. Organu (art. 54 § 1 ww. ustawy) w każdym czasie po uprzednim wniesieniu ponaglenia (art. 53 § 2b ww. ustawy). Stronie służy prawo do wniesienia ponaglenia, jeżeli sprawa nie została załatwiona w terminie (art. 37 § 1 kpa). Ponaglenie wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego, za pośrednictwem tutejszego urzędu, w dowolnym terminie. Ponaglenie powinno zawierać uzasadnienie (art. 37 § 2 kpa).

VI UWAGI:

Numer PESEL jest nadawany z urzędu:
• obywatelom polskim zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej  (podczas zameldowania),
• obywatelom polskim zamieszkującym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w  związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości (podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego),
• cudzoziemcom zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (podczas zameldowania).

Jeżeli osoba nie dokonuje jednej z wyżej wymienionych czynności to wówczas numer PESEL może być nadany na wniosek i do tego właśnie służy przedstawiona procedura NADANIE NUMERU PESEL NA WNIOSEK.

 

Załączniki

Powiadom znajomego