Informacja w sprawie numeru PESEL we wpisie do CEIDG
Informacja w sprawie numeru PESEL we wpisie do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej)
W związku z doniesieniami mediów w sprawie „wykreślania przedsiębiorców z systemu CEIDG do dnia 19 maja br. w przypadku, gdy nie podali oni swojego numeru PESEL” przekazujemy poniżej informację w tej sprawie.
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że wbrew doniesieniem medialnym, nie zostaną w jednym dniu wykreślone "setki tysięcy" przedsiębiorców. Sprawa dotyczy starszych wpisów powstałych kilkanaście lat temu, które od lat są nieaktywne, nie dokonywano w nich żadnej zmiany.
Każdy kto założył działalność po 1 stycznia 2012 r. posiada już PESEL we wpisie.
Także każdy kto dokonywał jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie w CEIDG po tej dacie – na przykład dodawał PKD, zmieniał adres, zawieszał lub odwieszał działalność – ma wpisany PESEL.
Dotychczas ministerstwo dokonało rzetelnej analizy wpisów i samodzielnie uzupełniło brakujący numer tam gdzie było to możliwe – tak było z ponad 13.000 wpisów.
Co jeśli nie zdążysz uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r. i wpis zostanie wykreślony z urzędu? Będziesz mógł wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo będzie trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii na adres sekretariatDMP@mpit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa."
Jak sprawdzić, czy PESEL jest na wpisie?
- Znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz w historii wpisu, czy składałeś jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak - już uzupełniłeś PESEL i nie musisz nic robić.
- Jeżeli nie składałeś wniosków po 1 stycznia 2012 roku, znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz, czy pod statusem działalności jest informacja "wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: braku numeru PESEL". Jeśli jest - udaj się do dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.
- Nie możesz znaleźć wpisu lub nie składałeś żadnych wniosków przez CEIDG? Udaj się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie Twój wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma - od razu przyjmie od Ciebie wniosek o zmianę, na którym uzupełnisz brakujące dane.
opracowano na podstawie komunikatu Ministerstwa oraz informacji na stronie CEIDG: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/