Regulamin Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Wersja strony w formacie XMLZałącznik do zarządzenia nr 160/2005
Prezydenta Miasta Świnoujścia
z dnia 4 marca 2005 r.
Regulamin działalności
Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Świnoujściu
Spis treści:
- Postanowienia ogólne .............................................................................. 1
- Zadania Komisji ....................................................................................... 1
- Organizacja wewnętrzna ......................................................................... 2
- Uchwały Komisji ..................................................................................... 4
- Inne postanowienia .................................................................................. 5
- Przepisy końcowe .................................................................................... 6
Rozdział I. Postanowienia ogólne.
§ 1. Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zwana dalej Komisją jest powoływana przez Prezydenta Miasta na podstawie art. 4¹ ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr ).
§ 2. Regulamin działalności, zwany w dalszej części regulaminem, określa organizację, sposób zwoływania posiedzeń Komisji, tryb pracy i podejmowania uchwał.
Rozdział II. Zadania Komisji.
§ 3. Do zadań Komisji należy w szczególności:
a) inicjowanie, monitorowanie i ocena działań w zakresie określonym w art. 4¹ ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
b) motywowanie osób uzależnionych od alkoholu do podjęcia dobrowolnego leczenia odwykowego lub w przypadku odmowy – podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
c) prowadzenie kontroli przestrzegania warunków sprzedaży, podawania i spożywania w punktach sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta Świnoujścia, również w późnych godzinach wieczornych i nocnych, zgodnie z rocznym harmonogramem kontroli zatwierdzonym przez Przewodniczącego Komisji,
d) wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z zasadami usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych określonych w stosownej uchwale Rady miasta Świnoujścia,
e) na wniosek organu prowadzącego postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wyrażenie opinii o uwzględnieniu we wniosku przedsiębiorcy zakazów określonych w przepisach art. 14 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
f) współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,
g) udział jej członków w szkoleniach z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
h) inicjowanie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla młodzieży,
i) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13¹ i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Rozdział III. Organizacja wewnętrzna.
§ 4. Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje Prezydent Miasta. Następne posiedzenie zwołuje Przewodniczący Komisji – osoba wybrana przez członków Komisji.
§ 5. Komisja na pierwszym posiedzeniu, wybiera Przewodniczącego w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Komisji.
§ 6. Komisja pracuje na posiedzeniach plenarnych, w zespołach stałych oraz poprzez indywidualną pracę jej członków.
§ 7. 1. Pracą komisji kieruje jej Przewodniczący.
2. Przewodniczący może upoważnić innego członka Komisji do przygotowania i prowadzenia posiedzenia.
3. Do kompetencji Przewodniczącego Komisji należy:
a) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń plenarnych Komisji,
b) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad pracami Komisji,
c) reprezentowanie Komisji na zewnątrz,
d) wskazywanie osoby reprezentującej Komisję przed sądami powszechnymi,
e) składanie Prezydentowi Miasta wniosku w sprawie odwołania członka Komisji, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków,
f) składanie Prezydentowi Miasta półrocznego sprawozdania z działalności Komisji.
§ 8. 1. Przewodniczący zwołuje posiedzenia plenarne nie rzadziej niż raz na miesiąc.
2. Porządek posiedzenia wraz z innymi materiałami doręcza się członkom Komisji co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem.
3. W sprawach nie cierpiących zwłoki Przewodniczący może zwołać nadzwyczajne posiedzenie Komisji. W takim przypadku nie stosuje się postanowienia określonego w ust. 2.
§ 9. 1. Komisja podejmuje uchwały na posiedzeniach plenarnych w obecności co najmniej połowy członków Komisji zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego.
2. Komisja wyraża opinię o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z zasadami usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych określonych w stosownej uchwale Rady miasta Świnoujścia - w formie postanowienia stosownie do przepisów Kpa, zwykłą większością głosów. Do ważności postanowienia wymagana jest obecność co najmniej ¼ składu Komisji.
3. Organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych może zwrócić się do Komisji o wyrażenie opinii o uwzględnieniu we wniosku przedsiębiorcy zakazów określonych w przepisach art. 14 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
4. Uchwały w sprawie skierowania na badanie do biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, a także w sprawie skierowania wniosku do sądu o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu zapadają bezwzględną większością głosów składu Komisji.
§ 10. 1. Posiedzenia Komisji są protokołowane.
2. Do sporządzenia protokołu Przewodniczący wyznacza osobę ze składu Komisji.
3. Protokół winien zawierać:
a) określenie numeru, daty i miejsca odbywania posiedzenia, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia,
b) ustalony porządek posiedzenia,
c) przebieg obrad, a w szczególności treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, opinii, odnotowane zgłoszenia pisemnych wystąpień,
d) zdanie odrębne w przypadku jego zgłoszenia,
e) przebieg głosowania i jego wyniki.
4. Do protokołu załącza się listę obecności członków Komisji, zaproszonych gości, teksty podjętych uchwał i wydanych postanowień oraz inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
5. Protokół podpisuje Przewodniczący lub prowadzący posiedzenie i osoba sporządzająca protokół.
6. Do protokołów Komisji mają wgląd członkowie Komisji z prawem wniesienia zastrzeżeń w terminie 7 dni od posiedzenia plenarnego.
§ 11. Przewodniczący Komisji powołuje zespoły w 3 osobowych składach:
a) zespół motywujący,
b) zespół profilaktyki,
c) zespół kontroli nad punktami sprzedaży alkoholu,
d) zespół opiniujący.
§ 12. Do obowiązków Przewodniczących zespołów należy zwoływanie i prowadzenie zespołów w miarę zaistniałej potrzeby nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
§ 13. 1. Do zadań zespołu motywującego należy podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia przez sąd obowiązku poddania się przymusowemu leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, w tym:
a) opracowywanie pism procesowych w sprawach sądowych o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu w zakładach lecznictwa odwykowego,
b) wykonywanie sprawozdań z pracy zespołu,
c) stały kontakt z Ośrodkiem Leczenia Uzależnień w Świnoujściu w zakresie kontroli realizacji decyzji zespołu odnośnie podjęcia terapii przez osoby wobec których wszczęto postępowanie.
2. Do zadań zespołu ds. profilaktyki należy w szczególności:
a) przedkładanie Przewodniczącemu Komisji propozycji zapisów do projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w oparciu o przeprowadzone analizy,
b) prowadzenie monitoringu i oceny działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie miasta Świnoujścia,
c) wykonywanie sprawozdań z pracy zespołu.
3. Do zadań zespołu kontroli nad punktami sprzedaży napojów alkoholowych należy w szczególności:
a) dokonywanie kontroli zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych,
b) dokonywanie kontroli zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych w późnych godzinach wieczornych i nocnych,
c) prowadzenie statystyk i analiz w zakresie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
d) rozpatrywanie informacji i wniosków dotyczących sprzedaży napojów alkoholowych,
e) zwracanie się o informację w sprawach związanych z interwencjami Policji oraz służb porządkowych dotyczących nieprzestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
f) analiza spraw związanych z naruszeniem przepisów określonych w art. 13¹ i 15¹ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i zgłaszanie ich Prezydentowi Miasta Świnoujścia wraz z wnioskiem o zbadanie sprawy,
g) opracowywanie wniosków do Policji w sprawie wszczęcia postępowania wobec sprzedawców i właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych, łamiących przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
4. Kontrole, o których mowa w ust. 3 lit. b przeprowadzane są we współpracy z Komendą Miejską Policji w Świnoujściu.
5. Z prac Komisji określonych w ust. 3 lit a i b sporządza się protokoły podpisywane przez osoby w nich uczestniczące.
6. Do zadań zespołu opiniującego należy przygotowywanie na posiedzenie plenarne Komisji projektu opinii dotyczącej wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie jego zgodności z uchwałą Radą Miasta w sprawie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Świnoujścia.
7. W posiedzeniach zespołów mogą brać udział osoby zaproszone przez Przewodniczącego Komisji lub Przewodniczącego danego zespołu.
Rozdział IV. Uchwały Komisji.
§ 14. 1. Komisja rozstrzyga w formie uchwał sprawy należące do jej kompetencji, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Opinie Komisji dotyczące zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z zasadami usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych określonych w stosownej uchwale Rady Miasta Świnoujścia, a także zgodności z zasadami określonymi w przepisach art. 14 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – podejmowane są w formie postanowienia zgodnie z przepisami Kpa.
3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Komisja może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające wnioski i opinie Komisji.
§ 15. Uchwała Komisji powinna zawierać:
a) datę i tytuł,
b) podstawę prawną,
c) treść merytoryczną rozstrzygnięcia,
d) określenie zasad jej realizacji,
e) termin wejścia w życie i ewentualny czas obowiązywania,
f) przepisy derogacyjne,
g) uzasadnienie.
§ 16. 1. Uchwałę opatruje się numerem według kolejności jej podjęcia i wskazaniem roku podjęcia.
2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący Komisji lub osoba, którą wyznaczył Przewodniczący do prowadzenia obrad.
3. Oryginał uchwały ewidencjonuje się wraz z protokołem posiedzenia.
Rozdział V. Inne postanowienia.
§ 17. Dokumentacja Komisji przechowywana jest w Wydziale Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu miasta w Świnoujściu.
§ 18. 1. Obsługę administracyjną Komisji zapewnia Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miasta Świnoujścia.
2. Do obowiązków osoby prowadzącej dokumentację Komisji należy:
a) prowadzenie rejestru korespondencji Komisji i nadawanie jej biegu,
b) prowadzenie rejestru kontroli punktów sprzedaży alkoholu,
c) prowadzenie rejestru spraw związanych z postępowaniem o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
d) prowadzenie rejestru opinii wydanych przez zespół opiniujący Komisji,
e) realizacja czynności technicznych, określonych w protokołach z posiedzeń Komisji, a w szczególności zapraszanie osób zainteresowanych na posiedzenia Komisji, zlecanie przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, zawiadamianie o skierowaniu do biegłego osób zainteresowanych, zlecanie przeprowadzenia badań przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,
f) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
g) opracowywanie upoważnień dla członków Komisji umożliwiających kontrolowanie punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
h) przyjmowanie podań i klientów, rozmowy z osobami zgłaszającymi problem alkoholowy oraz pomoc przy składaniu podań, a także udzielanie szczegółowych informacji o możliwości uzyskania pomocy w przypadkach przemocy w rodzinie
i) opracowywanie umów z członkami Komisji,
j) rozliczanie rachunków członków Komisji,
k) rozliczanie rachunków za przeprowadzenie badania i wydanie opinii przez biegłego sądowego,
l) zapewnienie technicznych warunków posiedzeń Komisji i jej zespołów:
- gromadzenie materiałów na posiedzenia Komisji,
- wyznaczanie terminów posiedzeń zespołów motywujących,
- zapewnienie pomieszczeń na spotkania,
- zapewnienie materiałów biurowych.
m) archiwizacja dokumentacji Komisji.
§ 19. Zasady wynagradzania członków Komisji ustala Rada Miasta Świnoujścia w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
§ 20. Obsługę prawną Komisji prowadzi Biuro Prawne Urzędu Miasta Świnoujścia.
Rozdział VI. Przepisy końcowe.
§ 21. Traci moc regulamin Komisji pracy Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stanowiący załącznik nr 2 do uchwały Nr 796/2001 Zarządu Miasta Świnoujścia z dnia 25 września 2001, zmieniony uchwałą nr 1010/2002 Zarządu miasta Świnoujścia z dnia 15 listopada 2002 r.
§ 22. Regulamin wchodzi w życie z dniem 7 marca 2005 r.