Protokół z kontroli problemowej przeprowadzonej w Urzędzie Miasta Świnoujście w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami
Szczecin, dnia 18 listopada 2005r.
do użytku służbowego
Protokół
z kontroli problemowej przeprowadzonej w Urzędzie Miasta Świnoujście w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 26 października 2005r. na podstawie upoważnienia nr RR.111.AM.-0939-9/2005 z dnia 24 października 2QQ5r, wydanego z upoważnienia Wojewody Zachodniopomorskiego na podstawie art 15 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o administracji rządowej w województwie ( Dz. U. z 2001 r. Nr 80, póz.872 z późn. zmianami).
Kontrolę przeprowadziła Anna Mazur - starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Rozwoju Regionalnego Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie.
Kontrolą objęto okres od 2004r. do dnia kontroli.
Prezydentem Miasta Świnoujście jest Pan Janusz Żmurkiewicz.
W czasie kontroli udostępniali akta i udzielali informacji pracownicy Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Świnoujście:
- Pani Małgorzata Borowiec- Naczelnik Wydziału
- Pani Agnieszka Kowalewska - podinspektor
Temat kontroli:
Gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, którym zgodnie z art23 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce
nieruchomościami ( Dz. U. z 2000r. nr 46, poz.543) gospodaruje Starosta.
Przedmiotem kontroli obieto zagadnienia dotyczące:
1. oddawania i wygaszania trwałego zarządu nieruchomości stanowiących własność Państwa,
2. ewidencji nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Skarbu Państwa i sposobu gospodarowania tym zasobem,
3. sprzedaży i oddawania w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa,
4. aktualizacji wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego,
5. przekształcania prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności,
6. rozdysponowania środków finansowych z dotacji celowych na prowadzenie gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa
Ustalenia kontroli
Ad.1.
Oddawania w trwały zarząd w okresie objętym kontrolą nie było. Natomiast z zakresu wygaszania prawa trwałego zarządu nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, sprawdzono losowo sposób załatwiania w następujących sprawach:
- decyzja znak WGN 7227/79-6/2005/WA z 27.Q4.2005r. orzekająca o wygaszeniu prawa trwałego zarządu na nieruchomości Skarbu Państwa położonych w Świdwinie:
przy ul. Szkolnej I3-13A, zabudowanej budynkiem mieszkalnym o pow. użytkowej
przy ul. Barlickiego 2, zabudowanej budynkami o pow.536m2, na działce nr 35 o pow.
Decyzja została wydana na podstawie art. 46 ust.2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000r. nr 46, poz.543 ze zmianami) oraz porozumienia zawartego w dniu 22 marca 2005r. w Urzędzie Miasta Świnoujście pomiędzy
Prezydentem Miasta Świnoujście Januszem Żmurkiewiczem, działającym w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa a Morskim Oddziałem Straży Granicznej w Gdańsku, reprezentowanej przez Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej Kontradmirała Konrada Wiśniewskiego. Przepisy art 46 ust.2 pkt 6 przytoczonej na wstępie ustawy stanowią iż właściwy organ może z urzędu wydać decyzję o wygaśnięciu trwałego zarządu w odniesieniu do nieruchomości lub jej części w razie stwierdzenia, że nieruchomość stała się zbędna na cel określony w decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu. Decyzja została wydana na wniosek Straży Granicznej.
decyzja znak WGN 7227/62-3/05/WA z dnia 1.03.2005r. orzekająca o wygaśnięciu prawa trwałego zarządu przysługującego Ministerstwu Obrony Narodowej na nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Skarbu Państwa, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki 210/10 o pow.0,0211 ha, położonej w obrębie nr
Ad.2.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami zajmuje się szczegółową ewidencją nieruchomości Skarbu Państwa prowadzoną w postaci rejestrów, w tym rejestrów nieruchomości Skarbu Państwa, które nie zostały trwale rozdysponowane. Rejestr ten obejmuje:
- spis podmiotów władających, wysokość opłat z tytułu trwałego zarządu, wieczystego użytkowania i dzierżawy, położenie nieruchomości, forma władania, numer działki, wysokość opłaty rocznej, data ostatniej aktualizacji i kwota po aktualizacji.
Rejestry ewidencyjne nieruchomości wchodzących w skład zasobu Skarbu Państwa prowadzone są prawidłowo. Do gmin wysyłane są pisma o uzupełnienie danych o przeznaczeniu nieruchomości Skarbu Państwa w planach zagospodarowania przestrzennego oraz podanie informacji, które nieruchomości stały się własnością gminy z mocy prawa. Rejestry prowadzone są czytelnie, zapisy aktualizowane na bieżąco.
Do rejestrów dołączone są aktualne, wypisy z ewidencji gruntów i uzgodnienia dotyczące przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego, na podstawie których wprowadzono zmiany w ewidencji.
Ad.3
W 2004r. dokonano sprzedaży 4 nieruchomości w drodze bezprzetargowej, w tym 2 nieruchomości na rzecz ENEA SA obręb 2 Świnoujście, działka nr 18 o pow.623 m2 - cena brutto 33.395,06zł
obręb 18, działki nr nr 201/17 i 201/18 o pow.107 m2 , cena brutto 6.801,50 zł
obręb 16, działka nr 19/3 pow.74 m2, cena brutto 2.684 zł obręb 15, działka nr 18, pow.1203 m2' cena brutto 3.965 zł.
W roku 2005 sprzedaży nieruchomości nie było.
Ad.4.
Z zakresu aktualizacji wysokości opłaty rocznej z tytułu wieczystego użytkowania gruntu stwierdzono, iż aktualizacja opłat przeprowadzana jest na bieżąco.
W odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa na skutek zmiany wartości gruntów zabudowanych i niezabudowanych dokonuje się aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa. Aktualizacji dokonuje się na podstawie oszacowania wartości gruntów według stanu na dzień oszacowani i przy zastosowaniu dotychczasowej stawki procentowej. Tak ustalona wartość rynkowa gruntu stanowi podstawę do ustalenia nowej wysokości opłaty rocznej, z jednoczesnym wypowiedzeniem obowiązującej i złożeniem oferty przyjęcia jej nowej wysokości. Do aktualizacji przygotowywane są nieruchomości, które były aktualizowane najwcześniej. Związane jest to z racjonalnym wykorzystaniem środków finansowych pozyskanych od wojewody w
formie dotacji celowej ( aktualizacja opłat związana jest z aktualizacją wartości nieruchomości).
Ad.5.
Przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w okresie objętym kontrolą nie było.
Ad.6.
Z zakresu rozdysponowania środków finansowych z dotacji celowych na gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa:
-środki finansowe wydatkowane są na opłacenie usług geodezyjnych związanych z podziałami działek, wznowieniem granic, wyceną nieruchomości, na sporządzenie operatów szacunkowych - dla potrzeb aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, dla gruntów zasobu Skarbu państwa przeznaczonych do sprzedaży, dla odszkodowań za grunty zajęte pod drogi.
W uzasadnionych przypadkach Starosta występuje do Wojewody o przyznanie dodatkowych środków pieniężnych na określony cel nie objęty w planowanych wydatkach.
2004r.;
plan wydatków-41.000,00 zł wykonanie do 31.12.2004r. - 40.798,30 zł
wydatkowana kwota obejmuje koszty związane z utrzymaniem nabrzeża Władysława IV w Świnoujściu, koszty związane z wyceną nieruchomości Skarbu Państwa w celu regulacji stanu prawnego nieruchomości oraz aktualizacji opłat za wieczyste użytkowanie, koszty związane z pozyskaniem dokumentacji geodezyjnej w celu regulowania stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa oraz dokonania zmaian w księgach wieczystych - ogółem 40.554,16 zł ogłoszenie w prasie, opłaty sądowe - 244,14 zł
2005 r.:
plan wydatków - 37.000,00 zł
do 30.09.2005r. wykorzystano 3.315,28 zł
wydatkowana kwota obejmuje koszty związane z pozyskanie
dokumentacji geodezyjnej w celu uregulowania stanu prawnego
nieruchomości Skarbu Państwa oraz ogłoszenie w prasie.
Przyznane środki zostaną wykorzystane w całości do końca 2005r. na wydatki związane z wyceną nieruchomości Skarbu Państwa w celu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd.
Wnioski:
Sprawy z zakresu zagadnień objętych kontrolą załatwiane są terminowo. Postępowanie administracyjne poprzedzające wydanie decyzji prowadzone jest prawidłowo a wydane decyzje nie budzą zastrzeżeń zarówno pod względem formalnym, jak i merytorycznym.
Kontrolę odnotowano w książce kontroli pod pozycją 6/2005. Na tym protokół zakończono.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, których po podpisaniu:
1 egzemplarz pozostaje w jednostce kontrolowanej
1 egzemplarz pozostaje w jednostce kontrolującej.
Przed podpisaniem protokołu kontroli kontrolowany może zgłosić zastrzeżenia na piśmie co dc jego treści w ciągu 7 dni od dnia otrzymania do podpisu. Odmowa podpisania protokołu powinna być poprzedzona złożeniem pisemnych wyjaśnień przyczyny odmowy.
Podpis kierownika podpis kontrolującego
jednostki kontrolowanej
Prezydent Miasta Starszy Inspektor Wojewódzki
mgr inż. Janusz Żmurkiewicz w Wydziale Rozwoju Regionalnego
inż. Anna Mazur